BIM: Dataverktøyet BIM og nye trender kan få fart på byggenæringen. foto: istockphoto

VIRTUAL DESIGN AND CONSTRUCTION

Tror byggeprisen kan halveres

Med datarevolusjon i byggenæringen.

Drivere og trender

Professor Fischer mener det er tre trender og fire drivere som nå gjør seg gjeldende for byggenæringen.

Trender:

  • Bærekraft.
  • Kommende generasjoner tenker annerledes­.
  • Globalisering.

Drivere:

  • Databehandling er nesten gratis.
  • Data finnes i overflod.
  • Prefabrikasjon vil bli langt mer brukt.
  • Ledere som er mer oppdatert på modern­e lederverktøy og datautvikling.

 

– Tenk deg at du konkurrerer med et selskap som lager tegninger til 25 prosent lavere pris, tenk deg så at den samme konkurrenten får 2,5 timer mer effektiv arbeidstid ut av hver ansatt hver dag.

Virtuell design

Da professor Martin Fischer fra Stanford University holdt en gjesteforelesning for bygge­næringen og studenter, tegnet han et klart bilde av hvilken situasjon bedrifter kommer i dersom de ikke legger om prosjektstyringen sin til mer moderne standarder.

Fischer var invitert til Norge av Veidekke sammen med Roberto Arbulu, direktør for SPS Technical Services i San Francisco. De to har jobbet mye med VDC, virtual design and construction, der BIM er en sentral del.

Voldsomt prissprik

De to argumenterer for at dataverktøy, sammen med nytt tenkesett og aktiv prosjektledelse, kan få fart på byggenæringen.

– Vi har fulgt 20 byggeprosjekter tett, både i USA og i Asia. Så har vi laget en matrise som grovt inndelt viser tre innfallsvinkler. Den første, A, er tradisjonell bygging, den andre, B, er litt bruk av BIM og den tredje, C, er full bruk av BIM, med tilhørende VDC og god prosjekt­ledelse, fortalte Arbulu.

Forskjellene i byggekostnad var voldsom, selv om den også var beregnet. A-byggene kom på 329 millioner, B-byggene kom på 211 millioner og C-byggene fikk man for 146 millioner dollar.

Les også: Slik bygges Norges nye praktgate

Nytenkning: Professor Martin Fischer fra Stanford University i California maner til nytenkning og kaller virtual design and construction for et nytt operativsystem for byggenæringen.

Sykehus til rett tid

Den amerikanske professoren brukte et sykehus i California til 328 millioner dollar som eksempel.

– Det var plukket ut 11 selskaper til prosjektet, de signerte den samme kontrakten på samme tid. Stikkordene er planlegging, planlegging og planlegging, samt teambuilding, hamret Fischer­ inn.

Sykehuset var beregnet å koste 311 millioner, kontraktene sa 328 og en anslått fortjeneste på 17 millioner. Det ble overlevert på tiden med en byggekostnad på 309 millioner.

Byggherren hadde valgt en kontrakt med risikodeling, dermed økte fortjenesten til leverandørene. Det ble også levert til rett tid.

A fool with a tool

– Med den rette programvaren er du konge. Men jeg har sett selskaper som investerer mye i avanser­t programvare uten å lykkes, sa Arbulu.

La meg svare med et amerikansk uttrykk, svarte han da en tilhører spurte om programvare var en forutsetning for å lykkes med denne tankegangen.

– A fool with a tool is still a fool.

Les også: Bygget gangbro for 228 kroner

OPPGITT: Direktør Roberto Arbulu er oppgitt over en byggenæring som skaffer seg buffre i form at kapasitet og tid uten å reflektere over hva dette koster. – I stedet må vi minimalisere variasjonene, det krever at alt, ned på detaljnivå er planlagt for de neste to-tre ukene, sier Arbulu.

Team må jobbe tett

En av tilhørerne lurte på om utbredt bruk av nettbaserte løsninger ville gjøre det mulig å ha en spredt prosjektgruppe.

Fischer avviste dette og understreket viktigheten av å være sammen, kjenne hverandre og følge prosjektet tett.

Arbulu ga Fischer full støtte, han forklarte hvorfor:

– Vi har undersøkelser som viser at fem av ti oppgaver i et prosjekt ikke blir fullført som planlagt. Det betyr at vi, profesjonelle ingeniører, blir stanset i å gjøre jobben vår godt, sa Arbulu.

Forsinkelser må reduseres

Arbulu hadde en lang liste over hva som førte til forsinkelsene. De tre viktigste var at arbeid som var en forutsetning for å gå videre ikke var gjort, at behovet for innsats og arbeidskraft var undervurdert og stadige endringer i planene.

– Å få folk til å jobbe bedre sammen, og litt bedre planlegging vil gjøre mye. Variasjoner er uunngåelige, og de vil alltid føre til forsinkelser. De kan minimaliseres, men det forutsetter team som jobber tett sammen, sa han.

– Mange tror at så fort en gruppe er plukket ut så er teamet der. Det vil jeg advare mot. Få til så mye ansikt-til-ansikt som mulig, fortsatte Arbulu.

Les også:

Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane

Vil vite hvordan byggenæringen regner

Nå blir det enklere å bygge hus