Riggselskapene har gode år i vente, ifølge en ny analyse. Her ligger Deepsea Atlantic ved kai på Ågotnes i 2009, rett etter ankomst fra Sør-Korea. (Bilde: Tore Stensvold)

BOREMARKEDET

Trenger 95 nye dypvannsrigger innen ti år

 

Det skotske analyseselskapet Wood Mackenzie sier at leteaktiviteten i olje- og gassindustrien er i ferd med å nå nivåer man aldri tidligere har sett. Etter flere store funn på dypt vann de siste årene, står oljeselskapene i kø for å lete i krevende områder over hele verden.

– Dypvannssektoren står for det meste av nye funn de siste årene. Samtidig øker dette de tekniske og kommersielle utfordringene, sier analytiker i Wood Mackenzie, Malcolm Forbes-Cable i en melding.

Han er en av forfatterne bak en ny WoodMac-rapport om boremarkedet.

Les også: 1000 milliarder kroner å tjene på norsk sokkel

Ni prosent årlig vekst

Analysen deres viser at den globale boreaktiviteten nådde før-Macondo-nivå i 2012, og at det blir en kraftig vekst på ni prosent årlig innen dypvannsboring de neste ti årene. Boring i Arktis vil også ta seg opp igjen, men vil bare vokse med tre prosent årlig frem til 2022.

Wood Mackenzie tror antallet lete- avgrensnings- og produksjonsbrønner vil øke med 150 prosent, fra 500 til 1250 i året.   

– Dette krever at det må bygges 95 nye dypvannsbrønner mellom 2016 og 2022, sier Forbes-Cable.

Les også: Vil stramme oljeskatten ytterligere

Mangler folk

Ifølge Wood Mackenzie viser eksisterende ordre at riggselskapene vil trenge 37.000 nye ansatte. Det er umulig å håndtere etterspørselen med eksisterende personell.

– Dypvannsriggmarkedet er ekstra stramt på grunn av økende etterspørsel etter nybygde rigger i etterkant av Macondo-katastrofen. Hendelsen førte til strengere reguleringer og økt risikofokus hos operatørene.

Større risiko

Forbes-Cable understreker at det er en rekke hensyn selskapene må ta når dypvannsaktivitet blir sentralt i deres vekststrategier.

– Det er flere utfordringer som må håndteres for å lykkes på dypt vann og i Arktis. Den tekniske risikoen er større, kapitalbegrensninger kan skape utfordringer og tilgang på menneskelige ressurser blir avgjørende.

Les også:

Dette tror Statoil om energifremtiden

Har ikke teknologi til å stanse oljeutslipp