Nå starter tømmertransport på skinner fra den nedlagte Follum-fabrikken ved Hønefoss. Virket sendes til Halden for videre behandling av Norske Skog.Bildet viser tømmertog på Solørbanen 2009. (Bilde: Wiki Commons)

TOG VIKEN SKOG

Tømmer på tog sparer 2600 tømmerbiler gjennom Oslo

Sparer befolkningen for store utslipp.

Treklyngen

Datterselskap i Viken Skog. Skal utvikle skogindustri for framtida. Selskapet har planer for produksjon av avanserte bioenergiprodukter, cellulosebasert prosessråstoff til industri og andre prosjekter. Tømmerterminalen er første prosjekt, mens første anlegg planlegges igangsatt i 2016.  Investeringsnivå omkring 3 milliarder kroner i første faste.

 

Denne uka åpner Viken Skog på Follum en tømmerterminal for tog. Planen er å sende cirka 100.000 kubikkmeter med tømmer på tog til Norske Skog i Halden i løpet av 2015.

I første omgang vil det gå ett tog i uka, deretter to. Hvert tog kan ta med seg 1350 kubikkmeter tømmer.

Opprinnelig var planen å starte forsendelsene onsdag, men lokomitivet fikk tekniske problemer. Første tur ble dermed utsatt.

Skinner gjennom byen

Skognæringen regner med at ett vogntog med tømmer frakter i gjennomsnitt 38 kubikkmeter. Dermed spares vi for 2631 dundrende vogntog på E16 til Oslo, gjennom byen og ut på E18 og ned til Halden.

Strekningen er på 181 kilometer. Klima- og miljøregnskapet ser godt ut for togalternativet. Forutsatt at toget går på vannkraftgenerert strøm, blir det ingen klimagassutslipp.

Les også: Denne fergen skal gå på vindkraft

Helseskadelige utslipp

Ifølge en livsløpsanalyse Norsk institutt for skog og landskap, slipper skogbruket ut 18 kilo CO2 per kubikkmeter tømmer som hugges og transporteres. Halvparten av CO2-utslippene stammer fra transport med lastebil, det vil si cirka ni kilo per kubikk.

Lokalt spares befolkningen langs veiene for store utslipp av helseskadelige stoffer som NO, svovel, sotpartikler og svevestøv fra veislitasje.

Togterminalen er bygget opp på Norske Skogs nedlagte fabrikk på Follum. Demontering og riving av fabrikken har pågått siden nedleggelsen i 2012.

Målet er å bygge opp ny skogbasert industri på området.

Utbyggingen av tømmerterminalen kommer på cirka fem millioner kroner. Det dekker om lag 500 meter rehabilitert skinnegang og fotoweb målestasjon. Målingen skjer automatisk slik at terminalen kan holde døgnåpent uten bemanning om natta, skriver Viken Skog i en pressemelding.

Terminalen skal driftes av Elling Tuft Transport AS.

Les også: Maersk setter ny container-rekord

Stein på stein

Styreleder i Viken Skog, Olav Breivik sier at Follum tømmerterminal er en investering som Viken Skogs vil gi en avkastning til eiere i hele «Viken-land».

– Dette har stor betydning for skogfylket Buskerud med en tømmerterminal i hjertet av skog-Norge. Vi legger stein på stein for å øke avkastning og konkurransekraften. Viken Skog er ikke bare en tømmerkjøper, vi er også en industribygger for å sikre økt verdiskapning, sier Breivik i pressemeldingen.

Daglig leder i Treklyngen, Rolf Jarle Aaberg, opplyser at arbeidet ed å reetablere 500 meter med spor har gått greit.

– Grunnarbeidene ble utført som en del av riveprosjektet, og gjenbruk av sporvekslere, brukte sviller og skinner har vært med på å gjøre det mulig å etablere en praktisk terminal for lasting av tømmer til en lav kostnad, sier Aaberg.

Han sier at de også er muligheten for å få tømmer med tog inn til Treklyngen, og produkt ut etter hvert som prosjektene utvikler seg.

Les også:

Lynkjapp Tesla blir enda kjappere

Blir digital motorvei: Deler av autobahn settes av til førerløse biler

Her nødlander flyet med fallskjerm