787 DREAMLINER: Det går med 134 tonn titankomponenter bare for å bygge ett slikt Boeing 787. Fly- og offshoreindustrien er de viktigste markedene for Norsk Titanium AS. (Bilde: Boeing Graphics)
FLERE ALTERNATIVER: Petter Gjørvad og resten av Norsk Titanium AS vurderer flere alternativer for hvor titankomponentfabrikken skal bygges. (Bilde: Odd Richard Valmot)

- Titanfabrikk kan legges til utlandet

Det opplyser administrerende direktør Petter Gjørvad i Norsk Titanium AS.

– Vi jobber med flere kandidater, både i Norge og utlandet, sier Gjørvad til TU.no.

Lokalisering avgjøres i oktober

Som TU omtalte tirsdag , er Norsk Titanium i ferd med å bygge opp en pilotfabrikk på Eggemoen i Ringerike kommune.

I oktober skal styret bestemme hvor den planlagte fullskalafabrikken for titankomponenter skal legges. Hittil har det vært mest fokus på Tinn kommune som selskapet har en intensjonsavtale med.

Men å si at det står mellom Tinn og Ringerike blir en forenkling, påpeker Gjørvad.

Lav profil

– Det er Tinn/Rjukan vi har jobbet lengst med og har vært åpen med. Samtidig har vi altså flere alternativer der vi hittil har holdt en lav profil, forteller titaniumdirektøren.

Han understreker at fabrikken som skal produsere såkalte «near net shape»-deler og komponenter i titan blir etablert på det stedet som har de beste betingelsene.

– Det er mindre sannsynlig at det skjer i tilknytning til pilotfabrikken på Eggemoen der vi vil ha hovedfokus på teknologiutvikling, sier Gjørvad.

Stor interesse

Pilotfabrikken utenfor Hønefoss er i ferd med å bli utstyrt med planlagt gradvis oppstart i neste måned. Det jobbes nå med å utvikle prototypenhet nummer to. Det er disse som skal masseproduseres på den kommende komponentfabrikken.

På nyåret skal pilotfabrikken etter planen utrustes med en helintegrert og hundre prosent automatisert prototyplinje.

– Uten å gå i detalj når det gjelder kundekontakten, kan jeg si at etterspørselen etter titan fortsatt er sterkt økende. For oss er de viktigste markedene flyindustrien og offshoreindustrien, sier Petter Gjørvad.

På verdensbasis omsettes det i dag titankomponenter for cirka 17 milliarder kroner i året. Etterspørselen kan bli fordoblet innen 2012. For eksempel går det med hele 134 tonn titan bare for å bygge ett av Boeings kommende 787 Dreamliner, ifølge amerikanske Titanium Metals Corporation (Timet).

600 dollar kiloen

Norsk Titanium opererer med en forventet omsetning på rundt 1,5 milliarder kroner i året. Det blir store tall når selskapet har ambisjon om å produsere 2.000 tonn titankomponenter i året og når titan i ypperste kvalitet selges for 600 dollar kiloen.

Norsk Titanium baserer sin komponentproduksjon på det som kalles Plasma Transfer Arc (PTA).

Det er en metode der metallet smeltes og formes korrekt i en operasjon. Mange komponenter kan framstilles i former. Med PTA er det imidlertid også mulig å produsere en komponent direkte uten bruk av former. Dermed er det mulig å lage for eksempel rør uten å bore opp en støpt sylinder.

Ifølge selskapet selv skal blant annet denne teknologien gjøre dem i stand til å selge komponentene 30 prosent billigere enn konkurrentene, det vil si fem-seks andre produsenter i verden.