MOTOR

Think-sjef satser på batterier

Jan-Olaf Willums var onsdag til stede under avdukingen av Revas nye elbilmodell.
Jan-Olaf Willums var onsdag til stede under avdukingen av Revas nye elbilmodell. Bilde: Trond Gram
Trond Gram
16. sep. 2009 - 17:29

– Det som må til for at elbilen skal utvikle seg framover er å få til en modell som utnytter hele batteriets levetid. Det er det vi jobber med, forteller Jan-Olaf Willums til Teknisk Ukeblad.

Bedre batteribruk

I en årrekke var Willums sjef for Think. Nå står han bak selskapet ZEM Energy som skal tilby tjenester knyttet til batteriplanlegging og utnyttelse.

Les også:

Willums leder et råd satt ned av World Economic Forum som heter «Global Agenda Council on the Future of Mobility», med folk fra bilindustrien og akademia.

Det var i forbindelse med dette at behovet for bedre utnyttelse av ebilbatterier, både når de står i bilen og når de ikke kan brukes mer, kom opp.

Batteriutvikling

Han viser til at batteriutviklingen går framover, og at de blir både billigere og mindre år for år. Nå ser han for seg et selskap som disponerer batteripakker og kan rådgi elbilister om når de bør skifte batteri og hva batteriet kan brukes til når det ikke lenger gir tilstrekkelig strøm til en bil. Det vil kunne redusere kostnaden med en batteripakke.

– Vi jobber med et stort, tysk forskningsinstitutt som ser på hvordan et batteris levetid utvikler seg over tid og med forskjellig bruk. Vi skal kunne bestemme hvordan batteriet skal lades og når det skal lades. Dette er interessant for energiselskapene, sier Willums.

Hans nye selskap syr sammen et system for optimalisering, bruk og levetid for elbilbatterier. For hvis et batteri ikke lenger kan brukes i din Think eller Reva, kan det fortsatt gjøre nytte for seg som strømlager i amerikanske husholdninger, tyske bedrifter eller indiske landsbyer.

Strømlagring

Willums viser til at det amerikanske strømnettet er i en elendig forfatning, og at batterier kan brukes som reservestrøm for å tilby mer stabil strømforsyning. I Europa vil batteriene kunne brukes for å lagre vindgenerert strøm når vinden ikke blåser, mens i varmere land vil man kunne lagre energi fra solcellepaneler, som en kortsiktig buffer.

– Strømlagring er et kjempeproblem i mange land. Vi kan løse dette, sier han.

ZEM samarbeider med den indiske elbilfabrikanten Reva, og er også i samtaler med større bilselskaper. Nye avtaler skal etter planen annonseres i november.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.