Sør-Amerikas tre første Think City er kjøpt av CPFL Energia i Rio de Janeiro. (Bilde: Think)

Think satser i Sør-Amerika

Foreløpig er det nemlig kun tre Think City som er levert til Brasils nest største by.

Ettersom Rio de Janeiro med omland har rundt 14 millioner innbyggere, vil det være å overdrive at den norske elbilen setter sitt preg på trafikken.

Likevel kan oppmerksomheten blir større enn leveransen i seg selv tilsier, mener Think-sjef Richard Canny:

Høyprofilert

– Timingen kunne ikke vært bedre, ettersom konferansen Michelin Challenge Bibendum arrangeres i Rio denne uka, sier Canny.

Konferansen tar for seg bærekraftig mobilitet og har en viss status ettersom president Luiz Inácio Lula da Silva deltar.

– Dette vil posisjonere Think godt som en av de første elbilprodusentene til å komme ut på det søramerikanske markedet, slik vi også har vært i Europa, sier Canny.

President Lula gir Michelinmannen en skikkelig bamseklem på konferanseåpningen mandag. Foto: Challenge Bibendum

Canny selv har lang erfaring fra verdensdelen. Før han kom til Think på sensommeren 2008 var han blant annet sjef for Ford i Sør-Amerika med mer enn ti tusen ansatte.

Nytt superlag skal få fart på Think

Australier tar over i Think

Kjøpt av strømselskap

De tre Think City-ene er kjøpt av CPFL Energia.

Dette er en av Brasils største strømprodusenter og -distributører og omsatte for seks milliarder dollar i fjor.

Selskapet har totalt, med datterselskaper, installert generatoreffekt på 1 737 MW og 6,6 millioner strømkunder.

– Bærekraftig mobilitet er på full fart opp på agendaen her i Brasil, og vi i CPFL vil være i front med å elektrifisere vår egen flåte. Vi er veldig glade for Thinks bidrag, både for vårt selskap og forhåpentlig Brasil som sådan, sier CPFL-direktør Wilson Pinto Ferreira Junior i en pressemelding.

Slik er dekoren på de første Think City på brasilianske veier.

I mai lyktes Think med å skaffe frisk kapital til den planlagte elbilproduksjonen i USA:

252 millioner til Think