Marantz SR7008. (Bilde: Marantz)

TEST: MARANTZ SR7008 HJEMMEKINORECEIVER

Strålende receiver både til film og musikk

TEST: Marantz SR7008.

Marantz SR7008

  • Effekt: 9 x 125 watt/8Ohm
  • HDMI: 7 inn/ 3 ut, HDMI ut til sone 2
  • RS232
  • Airplay
  • Spotify
  • 4K-videoprosessering
  • Dimensjoner (B x H x D): 440 x 185 x 399mm
  • Vekt: 13,6 kg

Vurdering

Pluss

  • Design
  • Menyer
  • Prosessering
  • Lydkvalitet
  • HDMI for sone 2

Minus

Ingen dedikert App for nettbrett

 

Pris: 13.995,-

Karakter: 6 av 6

Watt mener: SR7008 spiller rett og slett strålende!

Utstyr brukt i testen

  • Front: JBL Array 1400
  • Senter: JBL Array 880
  • Surround: 4 x Klipsch RS62
  • Subwoofer: Velodyne DD18
  • Lerret: Screen research kurvet 152 tommer
  • Projektor: Sony VPL-HW55ES
  • Blu-ray spiller: Cambridge 752BD

Skal man skille seg ut i dagens marked må man ha et særpreg og noen lydmessige evner som skiller seg litt ut fra massene.

Marantz er en slik produsent og de går ikke på noen kompromisser med sitt eget arvemateriale – som alle vet strekker seg særdeles langt tilbake.

Produktene skal håndtere både film og musikk med bravur før utviklingsteamet er fornøyd.

Færre modeller, større forskjeller

Sammenlignet med de fleste andre har Marantz valgt å holde antallet modeller nede på et edruelig nivå. De har fem modeller: to slimreceivere og tre vanlige hjemmekinoreceivere.

SR7008 er toppmodellen og den eneste av modellene som kommer med ni innebygde effekttrinn. Siden utvalget er litt mindre, er også forskjellene mellom modellene litt større.

Vi har vel egentlig alltid lurt på hvorfor noen produsenter har så enormt mange modeller med til dels ganske små forskjeller. Den stilen følger ikke Marantz.

SR7008 kommer som nevnt med 9 innebygde effekttrinn. I tillegg kan den håndtere to subwoofere. På SR7008 er dette gjort skikkelig. De to subwooferne ses på som to individuelle subber og får sin egen avstand, nivå og delefrekvens satt av Audyssey MultEQ-XT32. Romkorreksjonen for subwooferne har forresten sitt eget navn: Audyssey Sub EQ XT.

Fordelen med denne tilnærmingen er å få bedre timing når man bruker to subwoofere.

Benytter man to forskjellige subwoofere vil det også bli enklere å integrere dem enn tilfellet ville vært om de ble sett på som én subwoofer av romkorreksjonen. SR7008 er den eneste av receiverne fra Marantz som kommer med den tøffeste av Audyssey variantene.

Den er i likhet med den dedikerte AV-prosessoren fra Marantz, AV8801, også klar for Pro-kittet til Audyssey. Med dette kittet kan man måle inntil 32 steder i rommet og få en høyere nøyaktighet fra romkorreksjonen.

TEST: ATI AT3000: Et kraftverk av en forsterker

Tidløst design

Jeg husker godt den dagen jeg kjøpte den supre CD/SACD-spilleren med to kanaler fra Marantz. Nemlig SA-11S1. Den hadde det vakreste designet jeg kunne tenke meg akkurat på den tiden.

Med flotte avrundene sidevanger og et stramt og funksjonelt design var den riktig så vakker. Det begynner å nærme seg ti år siden. Når jeg nå ser på SR7008 er det den samme designen som preger produktet jeg har foran meg.

Det betyr ikke at designavdelingen til Marantz har sovet i timen. Vi synes heller det betyr at de har maktet å lage et design som er så tidløst og elegant at det selv etter ti år utkonkurrer de aller fleste av de andre produsentene.

Designen går igjen i de fleste av produktene fra Marantz, noe som gjør det er naturlig å kombinere den med andre produkter fra Marantz. Noe annet ser i de aller fleste tilfeller temmelig merkelig ut.

Det er naturlige å koble den opp med Blu-ray spilleren UD7007. En multispiller som spiller BD, CD, DVD, SACD og DVD-Audio i tillegg til strømmetjenesten Netflix.

Ni kanaler gir muligheter

En skikkelig hjemmekinoopplevelse starter med et 5.1-oppsett. Det vil si to fronthøyttalere, en senterhøyttaler og to surroundhøyttalere. I de siste årene er det også blitt mer populært med et 7.1-oppsett som er likt som 5.1, men med to surroundhøyttalere bak i rommet.

Hva skal man da med ni kanaler? Blu-ray filmer kommer med maks 7.1, så her er det vel noe som skurrer? Nei, da! Det finnes tileggsprosessering tilgjengelig i mange av receiverne som selges.

Noe vi til stadighet benytter oss av er høydekanaler, og det har vi sett i mange år allerede. Det er to ekstra høyttalere som man monterer høyere opp, over frontene, eller øverst på hver sin side av lerretet.

Disse hjelper til å løfte hele lydbildet opp, og plasserer det mer naturlig på lerretet. Når lydbildet løftes vil også filmdialogen høres ut som den kommer fra der handlingen skjer på lerretet. Riktig plasserte høydehøyttalere foran løfter etter vår mening opplevelsen av film. 

SR7008 støtter flere varianter av høydeprosessering. Både Dolby PLIIz, DTS Neo:X og Audyssey DSX støttes av denne receiveren. I tillegg støtter den breddekanaler. Jeg har selv en Marantz AV8801 som kan prosessere høyde og bredde samtidig, og bruker dette på film.

Det gir et enormt stort lydbilde som man ikke vil ta bort igjen når man først har opplevd fordelene. SR7008 kan dessverre ikke prosessere høyde og bredde samtidig. Det er det faktisk veldig få receivere som greier. Den eneste vi kommer på i farten er Denon AVR-4520.

Effektmessig kan man lese i de glansede katalogene at den yter 200 watt per kanal. Det stemmer nok ikke helt. Den mer nøkternt oppgitte effekten er 125 watt per kanal, i 8 ohm med to kanaler i drift og med 0,08 prosent forvrengning. Det er faktisk ganske godt med krefter.

Marantz oppgir også at de greier minst 70 prosent av dette med 5 kanaler i drift. Det er nesten 90 watt per kanal.

TEST: LG NB5530A: Superslank lydplanke til flat-TV-en

Godkjent utstyrsnivå

I tillegg til ni kanaler forventer man å få en ganske lang utstyrsliste på dette nivået. Det får man for så vidt også. Den er for eksempel forspent med sju HDMI-innganger og tre HDMI-utganger. Den ene av disse er ment for sone 2. Man kan bruke totalt 3 ekstra soner.

Benytter man ikke ni kanaler i kinoen kan man bruke overskuddskraften til å drive høyttalere i andre rom. Man kan også velge å bi-ampe frontene, og altså drive bassene og diskantene med i alt fire forsterkerkanaler – hvis høyttalerne har doble terminaler.

SR7008 kan kobles til hjemmenettverket via et kablet nettverk. Det bør man selvsagt gjøre for å få mulighet til å styre den via smarttelefon eller nettbrett.

Som tidligere nevnt kommer SR7008 med Audyssey MultEQ-XT32. Det er en oppgradering sammenlignet med forgjengeren SR7007, som kun hadde den vanlige XT-varianten.

SR7008 kommer i tillegg med innebygget Spotify og har støtte for Airplay. Vil man ha mulighet til bruke blåtann, for eksempel fra en Android-enhet, har Marantz en egen port på baksiden hvor man kan koble til en blåtannmottaker.

Oppsett

SR7008 har noen flotte menyer som gjør det rimelig enkelt å koble den opp. Den kommer for eksempel med en assistent som hjelper til med å koble til høyttalere og kilder.

Menyene er grafiske, slik at man ser alt via bilder på skjermen. Her er det bare å klikke med fjernkontrollen og følge de instruksjonene man ser på skjermen.

Man får beskjed når man skal koble til målemikrofonen, og enheten registrerer selv når man har gjort dette. Autooppsettet støtter opptil 8 målepunkter. Jo flere man tar desto mer nøyaktig blir målingene. Det kommer opp på skjermen hvor man skal plassere mikrofonen.

Etter målingene er det alltid en god ide å gå igjennom resultatene. Vi har gjort denne øvelsen mange ganger, og én ting er vi sikre på. XT32-varianten er langt mer nøyaktig enn XT-utgaven. Den er rett og slett et par hakk bedre på det meste.

Bass-management er også viktig for mange. På SR7008 kan man sette delefrekvensen på alle høyttalere individuelt. Man kan i tillegg velge å kjøre frontene som store, og likevel velge å supplere med subwooferen.

Fordelen er at man ved å velge «stereo» også får med subwooferen, men velger man «Pure Direct» så spiller man kun med frontene.

Jeg velger ofte å spille med sub på visse typer musikk som krever litt trykk i bunnen, og uten på enklere musikktyper. Valget er ditt!

TEST: Yamaha RX-S600D: Skreddersydd for den kompakte hjemmekinoen

Marantz

Nyansert og detaljert

Vi setter på Red 2, en actionkomedie med et meget oppegående lydspor. SR7008 viser med all tydelighet at den har et høyt ambisjonsnivå.

Lydbildet er stort og luftig, detaljene bombarderer oss på et vis som vi bare kjenner fra produkter med vinnerteft. Marantz har virkelig jobbet med sin nye toppmodell og gitt den egenskaper som vi kjenner igjen fra AV8801.

Det er spesielt evnen til å skille detaljene fra hverandre og gi dem plass og rom, som tiltaler oss. Flere ganger under filmen måtte jeg pause den fordi jeg trodde det var noen som snakket oppe i etasjen over.

Det viser seg å være mennesker som småsnakker på et restaurantbord utenfor bildet. Dette er detaljer som man sjelden får med seg, men som denne receiveren makter å hente frem i lyset.

God dynamikk, lite støy

Evnen til å gjengi dynamikk med besluttsomhet er også en egenskap vi vet å verdsette. Det er nemlig en meget viktig egenskap. Dynamikk er det mye av på film, og utstyret man benytter for å gjengi lydsporet må takle dette for å være troverdig.

Ta for eksempel en av de tidlige scenene fra Red 2, hvor bilen til Marvin blir sprengt i luften. En slik hendelse skal komme kontant, brått og med trykk og besluttsomhet. Det greier SR7008 med glans.

En annen scene som viser hvor godt forsterkerne er dimensjonert er scenen fra Paris hvor leiemorderen «Han» prøver å skyte en varebil i filler. Når kulene renner ut av maskingeværet kjenner man det fysisk i rommet.

Det viser oss at både forsterkerne og prosesseringen jobber på lag, og det gjør det faktisk veldig moro å se på film med denne receiveren. Det virker rett og slett som Marantz har supplert fokuset på å gjengi alle detaljer, slik som tidligere, med en forsterkeravdeling som oser av villighet og fornyet spilleglede.

En annen egenskap vi vet å verdsette er evnen SR7008 har til å være stille når den skal være stille. Støygulvet er rett og slett imponerende lavt til en receiver å være. Lavt støygulv gir større dynamikkomfang og gjør det rett og slett mer moro.

TEST: Onkyo TX-NR929: Årets beste receiver fra Onkyo

Musikk som engasjerer

At SR7008 har musikalske gener er det liten tvil om. Til det er den musikalske arven alt for viktig for Marantz. Det vi liker med denne receiveren er hvor stort og luftig den greier å gjengi musikk.

Lydens bredde stopper ikke opp der hvor høyttalerne fysisk befinner seg, men går videre, forbi sideveggene og langt inn i reisverket. Om bredden er Y-aksen er det ikke noe i veien med X-aksen heller.

Man skulle nesten tro at bakhøyttalerne i surroundoppsettet er med og drar lydbildet innover i rommet, men det er de faktisk ikke.

Det er dessuten en nydelig musikalsk balanse som preger opplevelsen. Diskanten er nydelig oppløst med en fin klangmessig balanse. Det blir aldri tynt, fordi den bakkes flott opp av en fyldig, dynamisk og presis mellomtone.

Bassen er stram og kontrollert med flott timing og rytme. Her er det ingenting som står i veien for musikkopplevelsen! 

Konklusjon

SR7008 er rett og slett en av de beste receivere vi har hørt på en god stund.

Marantz har som vanlig full kontroll i forforsterker-avdelingen, men har nå fått mer fart og dynamikk inn i effekt-forsterkerne, og løftet seg opp et nivå.

Vel blåst, Marantz!

Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.

Les også:

TEST: Orbitsound M10: Liten lydplanke med stort lydbilde

TEST: Yamaha MT-220: En ekte monitor-hodetelefon

TEST: Fem store Bluetooth-høyttalere