Epson TW9000 er en veldig god projektor. (Bilde: Epson)

TEST: EPSON EH-TW9000W

Knallgod trådløs projektor

TEST: Med trådløs overføring av bilde og flotte 3D-opplevelser er Epson TW9000 en modell du skal bite deg merke i.

Epson TW9000W

Teknologi: LCD

Oppløsning: 1920x1080

Zoom: 2,1x

HDMI: To

Annet:

  • Trådløs overføring av HDMI-signal
  • Støtte for vertikal strekk for anamorf linse i 2D og 3D
  • Full CMS fargejustering

 

Pris: 23990 (TW9000) / 26990 (TW9000W)

Importør: Epson Norge

Epson er verdens største produsent av projektorer, og har en utvalg mange kan misunne dem. Allikevel var ikke Epson tidlig ute av startblokkene når det kom til lansering av en projektor med støtte for 3D.

Når de endelig lanserte, klinte de like godt til med 5 modeller - bare for å vise at de kan når de vil. Den rimeligste modellen heter EH-TW5900, og koster under 9000 kroner i butikk.

I mellomsjiktet har Epson modellene EH-TW6000 til rundt 10.500,- og EH-TW6000W som koster ca. 13.000,-. Førstnevnte er sort uten trådløs HDMI-sender, mens 6000W er hvit og har trådløs sender.

På toppen finner vi EH-TW9000, og modellen vi skal se på, EH-TW9000W.

Design

Epson har valgt et lekkert og stilrent design på EH-TW9000W, med et avrundet chassis med sentermontert linse og luftekanaler på hver side.

Både zoom, fokus og linseforskyvning er lett tilgjengelig enten projektoren skal plasseres på et bord eller takmonteres. Alle kontaktene er plassert på baksiden, og et kontrollpanel er skjult bak en luke på siden. Både zoom, fokus og linseforskyvning er manuelt på denne modellen.

Vi skjønner dette valget, fordi det gjør at man kan lage projektoren litt billigere, men det  hadde ikke gjort noe om dette hadde vært motorisert slik at man kunne styrt det hele fra fjernkontrollen. Det hadde også gitt oss en mulighet for linseminner, slik vi kjenner det fra Panasonic og noen av Sonys projektorer. Vi skal allikevel ikke klage spesielt høylydt, siden prisen også er en viktig faktor.

Lysstyrken er oppgitt til 2400 lumen, noe som ved første øyekast kan virke som litt i overkant for mørklagte kinoer, men som er en god ide på 3D.

TEST: TEST: Billige projektorer til hjemmekino

Fjernkontrollen

Fjernkontrollen er som alle gode projektorfjernkontroller bakbelyst. Det er et must når man som regel opererer projektorer i stummende mørke.

Den har alle de direkteknappene man måtte ønske slik at man ikke trenger å grave seg ned i menyer for å gjøre endringer, men kan trykke seg direkte inn dit man skal, som selvsagt er mye enklere.

Sent, men godt

Epson var som nevnt ikke av de første til å omfavne 3D.

Skal vi gjette på årsaken, var det nok Epsons bruk av LCD-paneler som var noe av grunnen til at de brukte et helt ekstra år på å finne opp hjulet på nytt.

3D krever hurtighet, og det er ikke slik at alle teknologier har de samme grunnleggende egenskapene som skal til for å fikse 3D tilfredsstillende. Epson har løst dette med sine nyeste LCD-paneler, og kjører en frekvens på 480Hz. Dette løser flere problemer.

Tiden brillene er lukket, er kortet ned, og tiden brillene er åpne er maksimert. Dermed trenger mer lys gjennom brillene, noe som da i teorien skal bidra til å øke lysutbyttet på 3D, eller minske tapet brillene påfører 3D-opplevelsen.

En produsent som Sony har valgt en annen metode. De øker lysstyrken hver gang brillene er åpne, og senker når de er lukket. 

TEST: En projektor i særklasse

Epsons 3D-briller skal slippe gjennom mer lys enn andre briller. Epson

Oppstilling

Linsen på EH-TW9000 er meget fleksibel og har et zoomforhold på 2.1. Dette er en av LCD-projektorenes fordeler, spesielt sammenlignet med DLP-projektorer, som gjerne har langt lavere zoomfaktor.

I tillegg kommer EH-TW9000 med en god linseforskyvning. Den kan skyves 96,3% vertikalt og 47,1% horisontalt. Det gjør EH-TW9000 meget plasseringsvennlig.

Som alltid vil vi anbefale at man plasserer projektoren på en slik måte at det brukes minst mulig linseforskyvning, og med en avstand i forhold til lerretet som gjør at man ikke må zoome maksimalt.

All optikk gjør minst ugang om man bruker det optimale området i midten. Derfor er det kun når rommets begrensninger gjør det nødvendig at man bør bevege seg mot ytterpunktene.

Fillraten på LCD-projektorer (fillrate betyr hvor stor andel de aktive pikslene tar opp i det totale bildet. Det som senker fillraten er mellomrommet mellom pikslene) er blitt betydelig bedre med årene, selv om den ikke helt kan måle seg verken med DLP eller L-COS. At fillraten er litt lavere betyr i praksis at man vil se pikselstrukturen klarere enn med teknologier med høyere fillrate.

Hjemme, hvor denne testen er utført, bruker jeg vanligvis en JVC-projektor som bruker L-COS teknologi med bedre fillrate.

Jeg bruker et 152 tommer stort lerret, og med Epson-projektoren kan jeg så vidt skimte pikselstrukturen, noe jeg ikke kan med JVC-projektoren.

Det betyr at man bør sitte litt lenger unna for å unngå ”problemet”.

Les også:

TEST: Råflott lyd til lav pris

TEST: TEST: Gode høyttalere for lite penger  

Konvergens

En LCD-projektor bruker tre brikker, en for hver primærfarge. Disse må ligge helt korrekt for at man skal unngå konvergensproblemer. Denne projektoren har ikke konvergensjustering i brukermenyene.

Det har Epson gjemt bort i servicemenyen, som ikke er tilgjengelig for folk flest. Får man et eksemplar med konvergensproblem, må dette justeres av en profesjonell.

Bortsett fra dette er menyene til Epson forbilledlige. Her finner man alt man måtte ønske seg av justeringsmuligheter, og det er bygd opp på en slik måte at det er enkelt å finne frem. Det man kanskje bør vurdere er å holde seg til engelsk i menyene. Den norske oversettelsen har en hel del rare språkvalg som ikke er de korrekte terminologiene.

De som leter etter såkalte ISF-minner vil bli skuffet, men det trenger de ikke bli, for her er det omtrent et uendelig antall minneplasser til rådighet, minner som man står helt fritt til å gi nye navn. Dermed står man langt friere til å lagre de bildeinnstillingene man måtte ønske, enn om man ”bare” hadde et par ISF-minner.

For å få en så korrekt fargegjengivelse som mulig (uten å kalibrere), bør man gå for ”naturlig” i menyen for fargerom.

Det vil også være en god ide å aktivere ”super white”. Uten denne aktivert brenner hvitt ut på 235, noe som er i henhold til standard, men som ikke alltid er lurt. Det er nemlig ikke slik at de som produserer film alltid greier å treffe dette punktet nøyaktig.

Med super white aktivert flyttes utbrenningspunktet for hvitt litt lenger opp, og man har plutselig litt headroom å gå på. Dermed kan man også øke kontrasten (lysintensiteten i bildet) uten at bildet brenner ut før det skal.

Epson

God interpolering

En annen ting man gjerne må aktivere er interpoleringen. Epson har erfaring med interpolering, og spesielt på sport eller andre aktiviteter med raske bevegelser, gjør interpoleringen bildeopplevelsen flere hakk bedre.

For å øke dynamikken i bildet, har Epson tatt i bruk en dynamisk iris. Dette er et velkjent triks for å hente ut høyere kontrast, bedre sortnivå og høyere lysstyrke i respektive scener.

Epson gjør mye riktig med sin iris-implementerering, men den støyer litt ekstra når projektoren er ny. Dette går seg litt til ved bruk. Vi valgte å sette den på rask respons for å minimere problemet.

Som alltid vil vi anbefale alle å få projektoren (gjelder selvsagt også flatskjermer) kalibrert. Det er alltid en god del å hente ut av en kalibrering, for forskjellene kan faktisk være såpass store at en rimeligere og godt kalibrert  projektor vil kunne vise et bedre og mer korrekt bilde enn en dyrere modell som ikke er kalibrert.

Les også:

GUIDE: Her finner du de beste TV-seriene

Dette blir elektronikktrendene i 2013  

Valg av lerret

Vi får ofte spørsmål om lerreter og hvilket lerret man skal velge. Denne projektoren har en åpenbar fordel når det gjelder lysstyrke, men den er også langt sortere enn for eksempel modellen under; TW6000.

Allikevel mener vi at de som har en mørklagt hjemmekino, vil ha stor nytte av et grått lerret med negativ gain. Det forbedrer sortnivået og kontrasten, samtidig som det ikke stjeler for mye lys.

Benytter man et stort lerret, slik som vi gjør, bruker vi et hvitt lerret. Vi føler at sortnivået på denne projektoren er såpass godt (eksepsjonelt til LCD å være!) at vi ikke ville ofret punchen i lysere scener eller i 3D med et grått lerret.

På mer normale størrelser, for eksempel rundt 90-110 tommer, er et grått lerret et meget godt valg.

Epson

Cinemascope

Flere og flere ser fordelen av å se på film i det originale formatet cinemascope, også kalt 2.35:1. Minst 50% av BD-filmene kommer i dette formatet.

Dette kan man få til på følgende måter: Man zoomer ut slik at de sorte stripene havner på utsiden av 2.35:1 lerretet. Dette funger smertefritt på projektorer med elektrisk zoom, fokus og minneplasser.

Dette har ikke Epson TW9000, så i dette tilfellet må man da gjøre dette manuelt, noe som ikke er noe stort problem, all den tid kontrollene er plassert slik at dette er enkelt. En annen løsning, som vi bruker selv, er en anamorfisk linse. Vi bruker en fra Prismasonic som er motorisert.

Dermed kan man med fjernkontrollen bytte mellom 16:9 og 2.35:1. Det fine her er at TW9000 støtter anamorfisk strekk både i 2D og i 3D!. Vi har ikke tidligere sett projektorer som greier dette i 3D, men det gjør altså denne.

Dermed kan man se på 3D-film i det rette formatet.

Les også:

TEST: Skal du ha ny TV i høst?

Samsung integrerer Spotify i TV-en  

Eksepsjonelle bilder

Jeg har brukt denne projektoren i en god måneds tid, og har dermed hatt god tid til å se en mengde film på den. 120 timer på telleren forteller det meste!

Inntrykket jeg sitter igjen med er at denne projektoren er et meget godt kompromiss for alle som elsker filmopplevelser på det store lerretet. Den er ikke best på alt, men den er så jevnt over god at totalpoengsummen blir meget høy.

Ta for eksempel sortnivået. Med irisen aktivert har den et sortnivå som omtrent ligger på nivå med JVC, selv om den ikke greier å gi like mye lys til lysende objekter i mørke scener, slik JVC klarer.

Når det blir litt mer lys i bildene og irisen åpner seg litt vil denne projektoren ettertrykkelig utmanøvrerer JVC på dynamikk og kontrast i mellomlyse og lyse scener. Den har i tillegg en meget naturtro og korrekt fargegjengivelse som gjør den viktigste jobben av alle. Den reproduserer intensjonene til de som har laget filmen.

Det å sette en TV eller projektor til å vise overdrevne/for mye farger er i våre øyne bare tull.

Vil regissøren ha ekstra farger, gjøres dette i produksjonen og de kommer korrekt og livaktig frem selv på en korrekt kalibrert projektor eller flatskjerm.

Er produktene satt til å vise fargene mer intensivt enn standarden, vil dette gi en smør-på-flesk-effekt som bare er grell og sjenerende. Bildene fremstår med flott og livaktig dynamikk som virkelig gjør det morsomt å trekke inn i hjemmekinoen for å få med seg den siste storfilmen.

Det den er best på, i alle fall i det prisleiet den opererer i, er 3D. På 3D er det en ting som overskygger for opplevelsen - nemlig crosstalk. Doble bilder eller skygger ødelegger enhver 3D opplevelse før den har begynt.

Derfor er det godt å se at Epsons teknikk med 480Hz så godt som eliminerer hele crosstalkproblematikken.

Dermed sitter man igjen med en 3D-opplevelse som gjør en lysten til å se ennå mer 3D. Skal 3D slå an må det nemlig gjøres med like gode opplevelser som de Epson her gir oss.

Konklusjon

Vi mener at Epson TV9000 er en et åpenbart valg i denne prisklassen.

Den er meget plasseringsvennlig, har det man behøver av kalibreringsmuligheter, og den gir en bildeopplevelse både i 2D og 3D som ingen andre greier til samme pris!

Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.

Les også:

Dette er TV-standarden produsentene vil satse på

Blir dette den viktigste PC-knappen i høst?

Denne erstatter to PC-skjermer

Sony med 84-tommers 4K-TV