Tesla Roadster slik den ble markedsført i Norge for noen år siden. (Bilde: Tesla Motors)

Tesla Roadster 3.0

Tesla selger batterier til kostpris til sine gamle kunder

Er et batteri til 250 000 kroner en gavepakke?

29.000 dollar eller cirka 250 000 kroner.

Det er prisen Tesla Motors forlanger for en ny batteripakke til Tesla Roadster.

Det øker sportsbilens rekkevidde fra 393 til 547 kilometer (340 miles).

– Kostpris

En kvart million kan høres mye ut for å ettermontere et batteri på en bil som kan være opptil åtte år gammel.

For kun noen få tusenlapper ekstra er det mulig å få levert eksempelvis en ny BMW i3. Eventuelt vente litt, legge på ytterligere noen tusenlapper og kjøpe en Tesla 3.

Samtidig finnes kun i underkant av 2.500 slike Roadstere på verdensbasis, så det er en mulighet for at dette blir samleobjekter, om de ikke allerede er det.

Oppgraderingsprisen inkluderer frakt og arbeid, samt ny kraftelektronikk.

To Tesla Roadster utenfor Villa Otium, den amerikanske ambassadørens residens.
To Tesla Roadster utenfor Villa Otium, den amerikanske ambassadørens residens. Foto: Per Erlien Dalløkken

Ifølge Tesla regner de med å gå i null på disse salgene. 

De tilbyr nye batterier til kostpris som et «uttrykk for takknemlighet for støtten de fikk fra de tidlige teslakundene».

– Det er ikke vår intensjon å tjene noe på disse batteriene. Når prisen per kilowattime er høyere enn på Model S-batteriet, skyldes det at batteriet bygges for hånd i små volum, kun to til tre i uka, heter det i Tesla-shopen.

74-80 kWh

Roadster 3.0 ble først lansert av Tesla i desember 2014, og noen måneder senere rapporterte selskapet om de første testkjøringene med prototypen, der det fortsatt var 20 miles igjen etter en tur på 340 miles.

Opprinnelig ble 3.0 sagt å i tillegg til nytt batteri inneholde en aerodynamisk oppgradering og nye hjul, men dette skal ikke lenger være en del av pakka.

Det er utført ganske få R80-oppgraderinger så langt. Etterspørselen er større enn hva Tesla klarer å levere, og ventetiden oppgis til flere måneder.

Ifølge Electrec fortalte teknologidirektør JB Straubel i forrige måned at de har svært begrenset kapasitet blant annet som følge av gammelt produksjonsutstyr og altså at det kreves mye manuelt arbeid.

Litiumionebatteriet med en energikapasitet på 53 kWh var «state of the art» i 2008. Det nye batteriet skal ha 40 prosent mer kapasitet, ifølge Tesla.

Det skulle tilsi 74 kWh i den nye pakka, selv om betegnelsen «R80» indikerer at energinivået ligger nærmere 80 kWh.

Vekten på det nye batteriet er «noe høyere» enn originalbatteriet, uten av produsenten oppgir hvor mye.

Tesla-forumet diskuteres akselerasjonstiden på den oppgraderte bilen, og et flertall tipper at det nye batteriets økte evne til å levere effekt veier opp for den økte vekten og dermed fortsatt klare 0-100 km/t på i underkant av fire sekunder.

På denne tida i fjor, hintet Tesla-topp Elon Musk om en ny Roadster rundt 2019.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)