Tesla planlegger å bygge ut et nett med slike hurtigladere i Kina. Her er selskapets hurtigladere ved Lillehammer. (Bilde: Roald Ramsdal)

TESLA SUPERCHARGER

Tesla planlegger superlader-nettverk i Kina

Selskapets neste satsing.

Tesla planlegger å bygge ut et nettverk av superladere som en del av deres satsing på Kina.

Det fremgår av en blogginnlegg selskapet nylig publiserte.

Les også: På disse strekningene planlegger Tesla flere superladere

Gjennom Kina

I blogginnlegget kunngjorde Tesla Motors nylig hva prisen på Model S blir i det kinesiske markedet. For kinesiske kunder er for eksempel prisen på Model S med 85 kWt-batteripakke 734.000 kinesiske yuan, altså godt og vel 717.000 kroner.

I samme melding fremgår det at Tesla planlegger å bygge et omfattende nettverk av superladere i Kina.

«Vi tar ikke engang i betraktning kostnadene for supercharger-nettverket som blir gratis å bruke og som Tesla vil bygge gjennom Kina», heter det i Teslas blogginnlegg.

I innlegget innrømmer selskapet at de kunne krevd det dobbelte for bilen i Kina og at de tar en høy risiko ved å prise den så lavt, men at de likevel velger å gjøre det.

Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

I gang

En av de aktuelle strekningene for hurtigladerne er mellom Beijing og Shanghai. Diarmuid O'Connell, visepresident for forretningsutvikling i Tesla Motors bekrefter overfor Wall Street Journal at de er i gang med å realisere planene.

Han ønsket imidlertid ikke å si noe om tidspunkter.

– Vi har begynt å snakke med de folkene som vi trenger å snakke med, sier han til avisen og nevner grunneiere og nettilbydere som eksempler.

Tesla har foreløpig et showroom i Beijing, men selskapet planlegger å åpne ytterligere ett i Shanghai.

Wall Street Journal intervjuet O'Connell før prisen på Tesla i Kina var offentlig kjent. Likevel fortalte han om stor interesse for å reservere bilen mot et depositum på 250.000 yuan eller rundt 244.000 kroner.

Les også: Bygger bobil av Tesla S

Avviser BYD-konkurranse

I intervjuet avviser han også at Tesla ønsker å konkurrere med den kinesiske batteri- og elbilprodusenten BYD.

– Vi konkurrerer ikke med elektriske biler. Bilen ble designet for å konkurrere med for eksempel BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse eller S-klasse, sier han til Wall Street Journal.

Esben Pedersen, pressekontakt for Tesla Motors i Norden, ønsker ikke å utdype Teslas Kina-satsing ovenfor Teknisk Ukeblad.

Les også:

Nå vil Apple også erobre bilen din

EU innfører trådløs kommunikasjon mellom biler  

Oslo kommune vil ha utslippsfri taxinæring innen 2023