Telenor går ikke med på at staten ikke dekker alle utviklingskostnader knyttet til den nye tjenesten som gir nøkkelpersoner fortrinn i mobilnettet ved ulykker og katastrofer. (Bilde: Colourbox)

TELEBEREDSKAP

Telenor og Post- og teletilsynet krangler om regningen for nye «superabonnement»

Krever at staten betaler for utvikling av ny tjeneste.

Om snaut tre måneder skal alle mobiloperatører ha på plass en løsning som slipper beredskapspersonell foran i mobilkøen i en krisesituasjon.

Rundt ti tusen personer med sentrale funksjoner ved ulykker, naturkatastrofer eller andre hendelser kan søke om et spesialabonnement.

Hvilke samfunnsgrupper som er aktuelle, finner du her.

Les mer: Snart kan du stenges ute fra mobilnettet i en krisesituasjon

Nye funksjoner

Myndighetene måtte endre Ekomloven for denne ordningen.

Etter initiativ fra Post- og teletilsynet krever § 2.10 at mobiloperatørene selv dekker driftskostnadene, mens staten tar regningen for investeringer i selve mobilnettene.

I nettet er det snakk om å ta i bruk funksjoner i programvaren som fanger opp de abonnentene som har prioritet.

30 millioner kroner kommer fra årets statsbudsjett til endringer i mobilnettene.

– Staten må betale alt

På driftssiden må alle operatører, også de som ikke eier eget nett, håndtere bestillinger av slike abonnement.

Kostnadene skal dekkes inn ved en årlig avgift for hvert prioritetsabonnement. De reelle kostnadene er imidlertid usikre fordi tjenesten er ny, men PT setter krav til at tjenesten ikke skal være inntektsbringende.

Telenor mener det er feil at selskapet skal bære utviklingskostnadene og har klaget på beslutningen om kun å få dekket deler av disse.

– Slik vi tolker loven, mener vi at staten må dekke alle utviklingskostnader knyttet til denne type beredskapstjeneste, sier sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen hos Telenor Norge til Teknisk Ukeblad.

Hun anslår at selskapets utviklingskostnader vil kunne bli rundt 16 millioner kroner.

– Bidraget fra staten dekker anslagsvis 70 prosent av dette, sier Tangen Nilsen.

Slik Telenor fremstiller saken, får selskapet høyere kostnader enn konkurrentene som ikke eier eget nett.

Les også: Økt beredskap med superabonnement

Departementet avgjør

Det er PT som er mottaker av klagen fra telegiganten.

– Det er en uenighet om hvor grensen skal gå mellom hva tilbyder skal dekke og hva staten skal betale, forklarer seniorrådgiver Runar Langnes.

Grunnlaget for bidraget fra staten er overslag som hver operatør med eget nett har gjort.

Deretter har Tilsynet fattet et såkalt enkeltvedtak om størrelsen på kostnadsdekning basert på disse tallene.

Og her kommer Telenor i minus.

PT står fast på sin holdning og har sendt saken til Samferdselsdepartementet for avgjørelse.

Testingen begynner

Klagesaken betyr ikke at Telenor boikotter prioritetsordningen.

– Vi skal ha det klart til fristen 30. juni, sier sikkerhetsdirektøren i Telenor.

Det innebærer også en periode denne våren med testing i samarbeid med de andre operatørene, før tjenesten med prioritet i mobilnettet kan gå på lufta.

Les også:

– Vi har et lite vindu til å handle før det er slutt på personvernet

Norsk og svensk nødnett blir først i verden til å kobles sammen

Dette metrokartet viser internettets infrastruktur