STILLE: Halvparten av kundene hos Tele 2 kunne ikke ta i mot samtaler. Sms-tjenesten var også rammet.

Taust i 250 000 mobiler

  • IT

Halvparten av Tele 2s 500 000 kunder fikk ikke tatt imot samtaler da det oppsto en feil i nettet som selskapet leier av Netcom.

Problemene oppsto da Netcom var i gang med oppgradering av en server.





Også sms

– Feilen oppsto litt etter klokken 12 torsdag og var rettet klokken 22.15 i går kveld, opplyser teknisk direktør Geir Løvnes hos Tele2 og Network Norway.

Problemene førte også til redusert kapasitet til å håndtere tekstmeldinger.

Også Telenor har opplevd langvarig mobiltrøbbel.





Måtte snu

Det første tiltaket besto i å tilbakestille denne oppgraderingen, ifølge informasjon som Tele 2s administrerende direktør Arild Hustad ga sine kunder via Facebook i går.

– Vi venter en snarlig rapport fra Netcom om hva som skjedde. Inntil da kan vi ikke gi noen detaljer om problemene, sier Løvnes til Teknisk Ukeblad.





Ville åpne eget nett

Tele2 vurderte å flytte kundene sine over på sitt eget nye nett hvis feilen ikke ble rettet.

Sammen med Network Norway er Tele2 i ferd med å fullføre utbyggingen av sitt eget mobilnett gjennom selskapet Mobile Norway.

Les også: Tele2 kjøper Network Norway





Feil i database

- Årsaken var en signaliseringsfeil Tele2 og Netcoms nett, forklarer kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus hos Netcom.

Det førte til at mobiltelefoner hos Tele2 ikke fikk kontakt med Netcoms sentrale database over Tele2-abonnenter, et såkalt home location register (HLR), eller kundebase.

- Feilen oppstod etter planlagt arbeid i nettet. Ved å redusere signaliseringsbehovet, ble feilen løst. For å unngå følgefeil på grunn av kapasitetssvikt, ble kundebasen oppdatert kontrollert, og trafikken sluset tilbake, skriver Vederhus i en e-post til Teknisk Ukeblad.

Les også: Mobilkrig stopper togene