UTVIKLER NY TURBIN: Sway er mest kjent for sitt konsept for flytende havvindmøller, hvor vinden treffer turbinen "baklengs". Nå vil selskapet teste en egenutviklet havvindturbin for de flytende tårnene. Turbinen er på hele 10 MW. (Bilde: Sway)

Sway med gigantturbin

  • Kraft

Norske Sway ønsker å teste en meget stor egenutviklet vindturbin i Naturgassparken i Øygarden i Hordaland.

Vindturbinen blir blant verdens største, med en rotordiameter på hele 145 meter og effekt på 10 megawatt (MW).

Nå har de har søkt NVE om lov.

– Meget stor turbin

– Vi kan ikke si så mye om dette prosjektet nå. Det vi går ut med nå er at vi søker en konsesjonssøknad på en 10 MW turbin, sier direktør Eystein Borgen til Teknisk Ukeblad

Dette er en offshoreturbin, men Sway vil teste den på land et par år før den testes til havs. Etter endt testing skal turbinen fjernes fra Naturgassparken.

– Det er en meget stor turbin, med 145 meters rotordiameter. Dette er en prototype som skal testes på land, så skal vi etter hvert ut i havet. Den er utelukkende designet for offshore bruk, sier Borgen.

Vil ha flere valg

Sway er mest kjent for sitt konsept for flytende vindmøller, som kan bli en konkurrent til StatoilHydros testmølle Hywind. Nå vil de ha flere turbiner som kan brukes med de flytende tårnene. I utgangspunktet skal tårnene leveres med en turbin fra det franske storkonsernet Areva, men senere kan det bli aktuelt å tilby flere alternativer.

– Det er flere grunner. Vi ønsker å ha flere muligheter for kunder som vil kjøpe de flytende tårnene våre. Det bør ikke være bare en turbin man kan velge. Vi ønsker også på lang sikt å kunne redusere kostnadene for offshore vindkraft, sier Borgen.

Utviklet siden 2004

Testturbinen i Øygarden kommer i et område syd på Ljøsøyna som er regulert til industriformål. Det er tidligere gjort konsekvensanalyser i området i forbindelse med Kollsnes Vindpark. Området ligger lengst mulig vekk fra bebyggelsen på Oøy og Blomøy.

Sway har jobbet med denne 10 MW-turbinen siden 2004, og sier det fortsatt er mye testing som gjenstår før den kan settes i kommersiell drift.

Om prototypen blir bygget er avhengig av om Sway får støtte fra det statlige foretaket Enova.