Når Lufthansa mottar sitt tredje A380 legger flyselskapet opp til en rundreise i Norden som trolig inkluderer OSL. (Bilde: Lufthansa)
Slik er setekonfigurasjonen i Lufthansas A380-800-maskiner. (Bilde: Jens Görlich)

Superjumboen returnerer til OSL

Mens Boeing planlegger en testtur til Svalbard med sitt nye 787, ligger det an til et gjensyn med Airbus A380 på Oslo lufthavn Gardermoen i neste måned.

Da planlegger Lufthansa en pr-tur til Norden som kan inkludere Norge.

– Lufthansa har bestilt og fått slottider hos oss 15. og 17. september. Men flygingen var ennå ikke endelig bekreftet da jeg var i kontakt med selskapet i går, understreker informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo lufthavn.

Gikk glipp av 747-8

For flyinteresserte nordmenn kan det altså bli en spennende høst.

Ifølge NRK har Boeing planer om å lande på Svalbard lufthavn Longyear en gang i september. Dette er en prøveflyging i tråd med ETOPS-regelverket – Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards. Altså at Svalbard kan fungere som en nødhavn i en krisesituasjon for en eventuell nordlig langdistanserute.

Boeing 787-8 skal etter planen prøvefly til Svalbard i september. Foto: Per Erlien Dalløkken

Japanske All Nippon Airways (ANA) er oppstartsselskap for Boeing 787 Dreamliner. Etter planen skal selskapet motta sitt første 787-8 mot slutten av året og at det skal settes i rutetrafikk i løpet av første kvartal 2011.

Faktisk hadde Boeing planer om ytterligere en prøveflyging til Norge i sommer, med den nye jumbojeten B-747-8F, altså fraktversjonen. Dette ble avlyst.

– Den opprinnelige planen var å komme nedom oss for å etterfylle drivstoff. Etter det jeg vet, reiste de til Zürich i Sveits i stedet, forteller Kobro.

Boeing hadde opprinnelig tenkt å lande på OSL med 747-8F i sommer. Foto: Per Erlien Dalløkken

Snart A380 nummer tre

Lufthansa fikk levert sin andre A380, «München» med serienummer MSN 41, i slutten av juli. Disse to maskinene bruker selskapet nå til å fly en daglig rute mellom Frankfurt lufthavn og Tokyo Narita lufthavn. Den første, «Frankfurt am Main» MSN 38, ble levert i Hamburg i mai.

Den tredje A380-en skal overtas i september og settes inn på ruta Frankfurt-Beijing tre dager i uka. Selskapet mottar ytterligere to superjumboer i slutten av oktober. Disse settes inn til å gjøre Beijing-ruta daglig og en tilsvarende tredagersrute til Johannesburg i Sør-Afrika. Det var for øvrig nettopp en A380 fra Lufthansa som fraktet det tyske mannskapet hit til fotball-VM i sommer.

Lufthansa har bestilt totalt 15 A380.

Lufthansa er et av selskapene som har behold første klasse. De åtte førsteklassesetene er plassert lengst framme på toppdekk som ellers huser 98 businesseter. På nederste dekk er det plass til 420 økonomiseter – slik at lufthansaflyene altså er konfigurert for til sammen 526 passasjerer.

A380-ene til Lufthansa flyr med Rolls-Royce Trent 900-motorer. Foto: Lufthansa