(Bilde: Holm, Morten)
Anskaffelsen av fire slike transportfly av typen C-130J Super Hercules har skaffet de fire flyfaglinjene i Norge en ny og topp moderne utdanningspakke som blir kontinuerlig oppdatert. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Super Hercules gir supre skoler

Det er anskaffelsen av fire transportfly av typen C-130J Super Hercules som indirekte har sørget for en kraftig modernisering av flyteknisk utdanning i Norge.

Gjenkjøp

Som et ledd i gjenkjøpsforpliktelsen på om lag tre milliarder kroner, har flyprodusenten Lockheed Martin finansiert en ny utdanningspakke utviklet av Lufthansa Technical Training (LTT).

Siste kapittel, et femtitimers interaktivt kurs (CBT) i grunnleggende helikopterteknologi, ble overlevert onsdag i forbindelse med NHO luftfarts årlige flyfagkonferanse.

– Dette er en høyst sofistikert utdanningspakke som dessuten vil bli kontinuerlig oppdatert etter hvert som ny teknologi implementeres. Dette er et meget viktig tiltak både for sivil luftfart og for Luftforsvaret som etter C-130J dette tiåret skal fase inn nye helikoptre og femte generasjons kampfly, sier brigader Øyvind Strandman som er sjef for Luftforsvarets utviklings- og kompetansesenter (Luks) på Rygge.

Berit Holmlimo i Utdanningsdirektoratet sikrer seg både forbedret flyteknisk utdanning i Norge og en modell av C-130J fra Philip Georgariou i Lockheed Martin. Foto: Per Erlien Dalløkken

Fire flyfaglinjer

Den nye EASA-godkjente utdanningspakken er benyttet siden 2009 av de fire flyfaglinjene i Bodø, Bardufoss, Skedsmo og Sola i tillegg til Luftforsvarets skolesenter på Kjevik.

Innholdet dekker alt fra grunnleggende elektronikk til avansert teknologi, for eksempel vedlikeholdssystemer rettet mot nye skrog- og strukturmaterialer som brukes både på passasjerfly og militære fly.

Norge er i ferd med å fase inn nye fregatt- og kystvakthelikoptre, NH-90, og nye kampfly, F-35, og den ennå ukjente erstatteren for Sea King redningshelikopter.

Det er tegnet en service- og oppdateringsavtale med LTT som løper ut 2018.

– Utdanningspakken sikrer at de 120 som årlig går ut av norske flyfaglinjer har topp kompetanse. Forhåpentlig vil dette også motivere flere til å søke flyfagutdanningen, sier Strandman.

Stor betydning

Dette er én av seks norske gjenkjøpsavtaler Lockheed Martin har gjort i forbindelse med C-130J-anskaffelsen som ble hastevedtatt av Stortinget i 2007.

De fire C-130J-maskinene erstatter seks C-130H fra 1960-tallet. De to siste ble levert i fjor sommer.

Les mer og se bilder og video:

Alle fire C-130J Super Hercules på plass

Video: Nye C-130J Super Hercules flyr i formasjon over Slottet

Grete døpte «Siv» og «Nanna»

– Hva slags verdi har denne utdanningspakken?

– Jeg liker ikke å snakke om dollarverdi i slike sammenhenger. Men i betydning er det kanskje den viktigste, med tanke på investeringen i luftfartsteknologi Norge nå gjør og hvor mange det angår, sier Philip Georgariou, som er Lockheed Martins direktør for europeiske gjenkjøpsavtaler, til Teknisk Ukeblad.

Denne typen gjenkjøpsavtale er såpass sjelden at Lockheed Martin bruker den som eksempel i forhandlinger med andre nasjoner.

Innkjøring

Etter cirka to års bruk av læremidlene er selvsagt ikke alt rosenrødt.

Noe lider under en svak oversettelse fra tysk til engelsk, på noen områder er det for omstendelig sammenlignet med tidligere. Ikke alle av de 16 fagmodulene har ennå erstattet tidligere læreverk, opplyste avdelingsleder Paul Holmen ved Bardufoss videregående skole.

– Men jeg vil si at det var en historisk dag da første del av LTT-pakken ble overlevert på Kjevik i mars 2009. Det er et stort framskritt for alle våre skoler og våre studenter som får tilgang til det aller siste innen flyteknologi, påpekte Ole Bigum som leder flyfaglinja på Skedsmo vgs.

Klaus Schmidt-Klyk i Lufthansa Technical Training (fra høyre) overleverer siste kapittel i utdanningspakka til Ole Bigum, Paul Holmen, Kjell Eivind Forsmo og Inge Solvik. Foto: Per Erlien Dalløkken