FINANSIERING AV STUDIEPLASSER

Studentene savner labutstyr

Tusenvis av landets ingeniør­studenter sier at skolene mangler nødvendig laboratorieutstyr.

 

Utstyrssituasjonen ved ingeniørutdanningene ser ut til å være et problem.

20 prosent av dagens ingeniørstudenter sier at skolen de studerer ved, mangler utstyr som trengs i undervisningen. Hver femte student melder altså om utstyrssvikt.

Det viser en fersk undersøkelse NITO har gjennomført blant sine 9000 studentmedlemmer.

Les også: Ingeniørstudiet regnes som «billig»

Labert i lab

På spørsmål om hva slags utstyr som mangler, svarer 56,5 prosent at skolen mangler laboratorieutstyr. Utstyrssvikten er altså størst i laboratoriene.

33,3 prosent sier at de savner nødvendig utstyr i verksteder, mens 29,9 prosent melder om mangel på verktøy.

Enda dårligere stilt er det med IKT-utstyr. 39,8 prosent mener datamaskinene er for dårlige, mens hele 47,1 prosent gir uttrykk for at lærestedet mangler programvare.

– Det er ikke holdbart at hver femte ingeniørstudent sier at de mangler utstyr som er nødvendig for under­visningen. Norge mangler 16 000 ingeniører og kandidater med IKT-kompetanse. I lys av dette er det viktig å øke rekrutteringen til ingeniørutdanningene. Skal vi få til det må undervisningsstedene fremstå som attraktive, sier Kristine Nicolaisen, leder i NITO-studentene.

Les også: Ingeniørstudentene må bruke utstyr fra 60-tallet

Fortiden

Hun bruker sterke metaforer når hun beskriver situasjonen.

– Vi kan ikke godta at fremtidens ingeniører læres opp med fortidens teknologi. Eller enda verre – at de læres opp uten nødvendig teknologi i det hele tatt, sier studentlederen.

Undersøkelsen viser ellers at studiestedene sliter med å ta i bruk moderne teknologi i undervisningen.

Kun 25,2 prosent av studentene sier at deres lærested bruker videoforelesninger eller podcast som supplement til undervisningen. Også det bekymrer NITO.

– Det er viktig å redusere frafallet. Omtrent halvparten av ingeniørstudentene slutter eller bruker utover normert tid på sitt studium. For hver student som ikke fullfører, mister Norge en ingeniør. For å få bukt med dette problemet, er det avgjørende at undervisningsstedene har godt utstyr og kan legge til rette for en mest mulig profesjonell og interes­sant undervisning, sier Nicolaisen.

TU mener: Uholdbar utstyrssvikt

Les også:

Her legges grunnlaget for fremtidige millionbedrifter

Dette er de mest populære studiene

– Vi har ikke plass til flere ingeniørstudenter

Utenlandske ingeniører redder industriveksten

25 prosent flere vil bli ingeniører