Den 211 meter lange krysseren Murmansk skal fjernes fra Sørvær i Finnmark. Opphuggingsfirmaene står nå i kø for å få oppdraget. (Bilde: GUNNAR SÆTRA )

Stor interesse for Murmansk-fjerning

  • Industri

Stålprisene har økt fra 200 til 800 euro tonnet fra 2002 til i dag. Skrapstål har en noe lavere pris, men også dette er sterkt etterspurt på markedet.

Les også: Må kartlegge miljøgifter i krigsvrakene

Stor interesse

Oppdraget med å fjerne vraket av skipet Murmansk ved Sørvær på Sørøya i Finnmark skal nå ut på anbud, og med de høye stålprisene, er interessen enorm.

- Allerede har vi fått henvendelser fra åtte-ni seriøse norske og utenlandske selskap, som vil ha hugge opp skipet, sier prosjektleder Kjetil Aasebø i Kystverket til Aftenposten.

Målet er at opphuggingen skal skje allerede neste sommer.

Les også: Eier 350 skipsvrak - nekter å rydde opp

Umiddelbart

Aasebø sier at også det faktum at vraket ligger lett tilgjengelig, gjør jobben attraktiv for opphuggerne. Flere av selskapene har også tilbudt seg å gjøre jobben umiddelbart.

Kystverket, som har fått i oppdrag fra Fiskeri- og kystdepartementet å forberede opphuggingen, har de siste ukene undersøkt vraket grundig.

Murmansk består av rundt 13.000 tonn metall, og det meste er panserstål. Langs vannlinjen er stålet cirka 12 centimeter tykt.

Les også: