Sikkerhet, særlig med tanke på installasjonene i Nordsjøen, skal ha vært årsaken til at Statoil valgte å ta opp samtaler til sentralbordet i en årrekke. (Bilde: Statoil)

Statoil tok opp telefonsamtaler

Bare samtaler direkte til sentralbordet ble tatt opp, og opptakene ble stoppet idet samtalen ble satt videre. Opptakene ble oppbevart en tid, men ikke permanent.

– Vi har tatt opp samtaler inn til vårt sentralbord av hensyn til vår egen sikkerhet, særskilt med tanke på installasjonene i Nordsjøen, sier informasjonsdirektør Jannik Lindbæk jr. i Statoil til Dagens it.

Stoppet

Denne praksisen har Datatilsynet reagert på av hensyn til personvernet.

Tilsynet ba Statoil om en redegjørelse for praksisen i mai, og 17. juni i år opplyste Statoils myndighetskontakt Stein Malmberg at selskapet stopper praksisen helt med umiddelbar virkning.

– Vi vil nå sikre at vi opptrer i henhold til retningslinjene. Vi vil informere om at vi tar opp samtaler og kun gjøre det når det er en reell trusselsituasjon, sier Lindbæk.

Nytt system

Men Statoil planlegger nå et nytt opptakssystem som kun skal aktiveres dersom sentralbordoperatøren mener det foreligger en trusselsituasjon.

Den nye løsningen skal være på plass i løpet av sommeren.