FELLESKAPETS MIDLER: Statnett bruker nettleie på å sponse skøytelandslaget, men "avviser ikke at det prinsipielt kan argumenters for at statseide bedrifter ikke skal gi støtte eller sponse utenforstående da dette ideelt sett kan betegnes som felleskapets midler". På bildet ser vi Sverre Lunde Pedersen. (Bilde: Scanpix)

Statnett var ikke på glattisen

  • Kraft

Statnett ble sist vinter klaget inn for Klagenemda for offentlige anskaffelser (Kofa) for å ha inngått sponsoravtale med Norges Skøyteforbund uten noen anbudsrunde.

Vil være grei

Kontrakten Statnett inngikk i 2010 innebærer at Statnett er generalsponsor for Skøyteforbundet fram til 2013. Avtalen har en verdi på totalt 15 millioner kroner.

I september avviste Kofa klagen mot Statnett. I sitt forsvar av kontrakten kommer det fram at Statnett sponser for å være grei, og ikke forventer å få igjen motytelser som er like mye verdt som det selskapet betaler.

Les mer: Statnett bruker nettleie til sponsing





Gaver

Statnett påpeker i sitt brev til Kofa at sponsorkontrakter står i en slags mellomstilling mellom rene gaver og gjensidige kontrakter.

“Det er ikke tvil om at Statnett får motytelser, men det må være klart at hovedelementet i avtalen er støtte”, skriver det statseide monopolselskapet til sitt forsvarsbrev til Kofa.

Formålet med avtalen med Skøyteforbundet er ifølge Statnett å utvikle samarbeid med norsk idrett, og å styrke grunnlaget for den fortsatte utviklingen av norsk skøytesport.

“Reklameplassen som Statnett får gjennom samarbeidet gir Statnett økt profilering, men det er ønsket om å bidra til idretten som er det sentrale”, skriver selskapet.





Fellesskapets midler

Statnett “avviser ikke at det prinsipielt kan argumenters for at statseide bedrifter ikke skal gi støtte eller sponse utenforstående da dette ideelt sett kan betegnes som fellesskapets midler”.

Men dette er ifølge Statnett spørsmål som anskaffelsesregelverket ikke regulerer.

“Kofa skal heller ikke benyttes til å utrede generelle rettssetninger”, skriver Statnett.





Kun én mulig leverandør

Men Kofas avslag av klagen bygger på et helt annet forhold.

Statnett har nemlig også hevdet at bare én aktør var aktuell å sponse, nemlig Skøyteforbundet, fordi de var de eneste som kunne “’matche’ det Statnetts ledelse identifiserte som Statnetts kjerneverdier, historisk og fremtidig”.

Statnett nevner blant annet at de var ute etter idrett på høyeste nivå, med bred appell til Statnetts målgruppe og som også vises på tv.

Dessuten måtte samarbeidspartneren kunne identifiseres med Statnetts tre grunnoppgaver/egenskaper, som er balansekunst, kraft og utholdenhet/forsyningssikkerhet.

Kofa er enig i Statnetts tolkning av forsyningsforskriften på dette området, og har derfor avvist klagen.

Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt at Statnett også vil bruke 40 millioner kroner fordelt over fire år på egenreklame. Pengene går til byråer som skal utforme reklamen og kjøpe reklameplass i medier.

Les mer: Nettleie-millioner til reklamebyrå

– Underlig UNDERLIG SPONSING: Spesialrådgiver Are Tomasgard i LO-forbundet Industri Energi synes jeg det er underlig at et statsforvaltningsselskap som Statnett bruker store summer til sponsing og omdømmebygging. Industri Energi

– Underlig

Spesialrådgiver Are Tomasgard i LO-forbundet Industri Energi har vært svært kritisk til Statnetts sponsor- og reklamevirksomhet.

– Generelt synes jeg det er underlig at et statsforvaltningsselskap som Statnett bruker store summer til sponsing og omdømmebygging. Kunne f.eks. NAV, som også er en del av statsforvaltningen, gjøre det samme, sa Tomasgard til Teknisk Ukeblad før han nylig tok over som ordfører i Sørum kommune i Akershus.

Han etterlyste en likebehandling når det gjelder lederlønninger, sponsing og omdømmebygging i offentlig sektor.

– Vi må forsikre oss om at de som "sitter nærmest pengesekken" ikke forsyner seg mer av den enn de som sitter litt lenger fra, sa Tomasgard.





Nesten dobling: ¿Nettariffen kan øke fra 3,5 øre til 6 øre, sier kommunikasjonssjef i Statnett, Irene Meldal.
Kamp om hoder STOLT STATNETT: Statnett fant en god partner i Skøyteforbundet og er stolt over at samarbeidet bidrar til å gi skøytesporten bedre vilkår, sier Statnetts kommunikasjonssjef Irene Meldal. Statnett

Kamp om hoder

Kommunikasjonssjef Irene Meldal i Statnett er uenig i kritikken fra Tomasgard.

– I arbeidet med å bygge ut ledningsnettet i tråd med de endringene vi ser for oss blant norske forbrukere og produsenter, ser vi at vi har et behov for at flere vet hvem vi er. Det samme gjelder i kampen om å få de beste hodene til å gjøre jobben. Sponsing er et virkemiddel vi bruker i dette arbeidet. Det er et virkemiddel blant flere og et vi bruker i relativt beskjedent omfang, sier Meldal.

– Vi fant en god partner i Skøyteforbundet, og vi er selvfølgelig også stolte over at dette samarbeidet også bidrar til å gi skøytesporten bedre vilkår til å utvikle seg videre, sier Meldal.