BYGG

Staten kan stanse Ryfast

Truls Tunmo
24. nov. 2008 - 12:17
Vis mer

I oktober ga Strand kommune i Ryfylke-regionen grønt lys for prosjektet.

Ikke inne

Den nye tunnelen vil bli en del av E39 som er starten på Ryfast i Stavanger. I dag ligger ikke Eiganestunnelen inne i forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2010–2013, og dersom den statlige finansieringen av tunnelen uteblir, kan Ryfast bli skadelidende.

– Endelig en plan hele byen kan leve med, var omkvedet hos byutviklingspolitikerne da kommunalstyret for byutvikling hadde godkjent Vegvesenets plan for tunnelene til Hundvåg og Ryfylke – hovedpulsåren i Ryfast.

Gleden kan bli kortvarig.

– Hvis ikke Eiganes blir tatt med i NTP for neste periode, må forutsetningen for gjennomføringen av Ryfast bli tatt opp på nytt. Men andre må svare på hva som skal skje. Politisk er det i hvert fall sterk vilje i Stavanger og i Ryfylke for å få den nye veiforbindelsen, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, Bjørn Åmdal.



Viktige investeringsmidler

I tillegg til at Ryfast er planlagt med av- og påkjøring i Eiganestunnelen fra nye E39, vil det også bli tilknytning til det eksisterende veinettet.

– Av hensyn til både veikapasitet og trafikksikkerhet må deler av Eiganestunnelen bygges samtidig med Ryfast. Derfor er det svært viktig at Eiganestunnelen får investeringsmidler i planperioden 2010–2013 fra staten. Hvis ikke, kan Ryfast bli utsatt, sier direktør for kultur- og byutvikling i Stavanger, Halvor S. Karlsen.



4,4 milliarder

Eiganestunnelen ligger inne i NTP med oppstartbevilgninger i perioden 2006–2009.

– Vi har derfor stor tro på at tunnelen kommer inn i NTP igjen for perioden 2010–2013, og venter nå på at stortingsmeldingen i løpet av vinteren omhandler denne, sier Karlsen.

Endelig finansieringsplan må vedtas før det gigantiske veiprosjektet i Rogaland kan settes i gang. Ifølge Halvor S. Karlsen er prosjektet budsjettert til 4,4 milliarder kroner (2007-tall).

– Det er en sterk politisk vilje til å gjennomføre prosjektet. Kommunen går inn med 200 millioner kroner av den totale finansieringen, mens Rogaland fylkeskommune bidrar med 30 millioner kroner. Det samme gjør Ryfylke-kommunene, mens næringslivet også spytter inn 30 millioner, sier Karlsen.



Kommunikasjonsvanskeligheter

Den 14 kilometer lange Solbakktunnelen skal ned til 291 meter under havoverflaten. Prosjektleder Bjørn Åmdal mener at lengden på tunnelen er den største utfordringen.

– Å ivareta sikkerheten i så lange tunneler er en utfordring. Under havbunnen skal vi krysse noen svakhetssoner i fjellet. Dette er utfordrende, men ikke uvanlig. Det er størrelsen på prosjektet som er den største utfordringen rent ingeniørmessig. Det har vært en svært krevende planprosess. Det å kommunisere anslåtte kostnader, inntekter, forutsetninger og usikkerhetsforhold med politikerne, har også vært krevende, sier Åmdal.



Ikke i forslaget

Samferdselsdepartementet er sparsomme med opplysninger omkring Eiganestunnelen i forhold til NTP.

– Det jeg kan si, er at Eiganestunnelen ikke ligger inne i forslaget fra etatene for neste periode i NTP. Men hva som blir resultatet etter at stortingsmeldingen er lagt frem i januar, kan jeg ikke si noe om, sier seniorrådgiver i departementet, Thomas Ruud Sollien.



Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.