Nå kan du følge såkalte "influencers" på Spotify, være det seg musikkjournalister eller USAs president. (Bilde: Spotify)

SPOTIFY INFLUENCER FOLLOWING

Spotify lanserer følgetjeneste

Og nå kan du streame Metallica-låter.

På en websendt pressekonferanse fra New York har svenske Spotify introduserte flere oppgraderinger til musikkstrømmetjenesten.

Kommet langt

Det skal hjelpe brukerne til å finne det de liker i et musikkbibliotek som er på over 20 millioner låter og som øker med mellom 10 og 20 tusen nye låter daglig.

– Det er bare fire år siden vi startet Spotify i Sverige. Folk hørte på musikk på nettet den gangen også, men den var oftest piratkopiert. Vi har kommet veldig lang alene og sammen med partnere, sa sjef og grunnlegger i Spotify Daniel Ek.

Han sier at selskapet har et stort ønske å bygge en tjeneste som hjelper artistene finansielt. Nå har de over 20 millioner kunder og fem millioner betalende brukere.

Det er en vekst på en million bare på tre måneder. På bare et år har de fått en million betalende kunder i USA. I fjor introduserte Spotify apper på plattformen.

Ek mener det har vært en stor suksess.

– Men dette handler ikke bare om å bli store for størrelsens skyld, vi elsker musikk og målet vårt er å bringe all slags musikk til alle mennesker rundt om i verden. Det er lagret over en milliard spillelister hos oss. Hele 4,7 millioner av dem heter «love», proklamerte han.

Les også: Flere veier til gratis Wimp og Spotify

Det meste går til artistene.  

Ek snakket også om hvor mye som går til artistene. De sender tilbake 70 prosent av inntektene, og det er blitt over en halv milliard dollar til nå.

– I musikkbutikker som selger musikk på nettet, slik som iTunes, blir 80 prosent av musikken nesten aldri kjøpt. På Spotify lytter kundene til 80 prosent av all musikken som strømmes, sier han.

Neste fase

Den neste oppgraderingen av Spotify vil inneholde mye nytt, slik som Music Graph and Influencer Following.

Nå handler det om at brukerne skal kunne finne frem i en stadig tettere jungel av musikk.

– Brukerne våre forteller oss at Spotify er topp når du vet hvilken musikk du liker. Problemet er at de sangene brukerne kjenner konkurrerer ut de aller fleste av de over 20 millioner sangene vi har. Online-anbefalinger er bra, men vi vil gjøre det enklere enn det. Vi skal gjøre det mer menneskevennlig, men musikk er vanskelig. Et bilde er lett, musikk kan ikke gjenkjennes fra bilder.

GUIDE: Her finner du de beste TV-seriene

Oppdag lettere

Nå kommer det en ny oppdag-flik i Spotify. Det er et lite knippe anbefalinger og en forklaring på hvorfor akkurat denne låten er anbefalingen.

Dette handler ikke bare om hva du har hørt på nylig, men også hva som var populært da du vokste opp. Du trenger heller ikke søke for å finne ut når dine favorittartister er på turné i nærheten av der du bor. Det gjør Spotify for deg.

– Vi er veldig begeistret for dette. Det handler om å gi brukerne nye muligheter til å oppdage musikk uten å overbelaste dem med anbefalinger. Men teknologi kan bare bringe oss så langt. Vi trenger anbefalinger fra venner og folk vi stoler på også.

Med Influencer Following kan du følge folk som anbefaler musikk, fra Barack Obama til musikere, musikkjournalister og andre.

Samlingen

I samlingen kan du legge inn all slags musikk, både den du har hørt og den du har lyst å høre på senere.

Det er ifølge Ek som å ha en musikksamling i hylla, men her kan du se gjennom anbefalinger og tekst rundt musikken.

Som en ekstra piff på pressekonferansen kunne Ek kunne også introdusere Lars Ulrich fra Metallica på scenen og proklamere at bandet nå er tilgjengelig på Spotify.

Les også:

Slik vil Netflix kapre nordmenn

Netflix og HBO kan sprenge nettkapasiteten

Her er Microsofts stikk til Apple og Spotify

Samsung integrerer Spotify i TV-en