Dieselbilene fra Volkswagengruppen i USA slipper ut mer NOx enn miljøtestene tyder på. (Foto: VAG)

VOLKSWAGEN

Spiegel og Reuters: Toppingeniører i VW-konsernet får sparken

Etter dieseljukset.

Fakta om Volkswagen-skandalen

  • 18. september ble det kjent at det amerikanske miljødirektoratet EPA mener Volkswagen har installert programvare i sine dieselbiler som reduserer utslippene av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.
  • 20. september innrømmer Volkswagens konsernsjef Martin Winterkorn at han var gjort kjent med utslippsjukset.
  • 22. september opplyste Volkswagen at 11 millioner biler solgt verden over, har programvare som pynter på utslippsdata.
  • VW-aksjene falt i løpet av to dager med 35 prosent på Frankfurt-børsen, men steg igjen onsdag med drøyt 5 prosent.
  • Onsdag ettermiddag kunngjorde Winterkorn at han trekker seg som konsernsjef.
  • De berørte modellene er VW Jetta, VW Beetle, VW Golf og Audi A3 2009 til 2015 og VW Passat år 2014 til 2015. Alle med 2.0 dieselmotor.

Kilde: NTB

Både nyhetsbyrået Reuters og Der Spiegel navngir flere topper i Volkswagen-konsernet som angivelig skal miste jobben.

Én av dem er Prof. Dr.-Ing. Ulrich Hackenberg som leder utviklingsarbeidet i Audi. Hackenberg ledet i perioden 2007 til 2013 utviklingsarbeidet hos Volkswagen. Han er utdannet ingeniør fra prestisjetunge universitetet RWTH i Aachen.

Les også: Slik kan VW ha lurt utslippsmålingen

Styremøte fredag

Wolfgang Hatz vil også miste jobben i konsernet, ifølge Reuters. Han sitter i dag i Porsches ledergruppe og har der ansvaret for forskning og utvikling. Hatz ledet tidligere arbeidet med utvikling av motorer og kraftoverføring i Volkswagen-konsernet.

Avskjedigelsene skal skje på et styremøte i morgen, ifølge Reuters.

Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle

USA-sjef

Der Spiegel melder også om at Heinz-Jakob Neusser, VWs utviklingssjef siden 2013 må gå.

Også øverste ansvarlige for VWs virksomhet i USA, vil miste jobben, ifølge Reuters. De har opplysningene fra sentrale, men ikke navngitte kilder.

Hverken VW, Audi eller Porsche har ønsket å kommentere opplysningene overfor Reuters.

Også i Europa

VW innrømmet tirsdag å ha manipulert utslippsdata for sine dieselbiler, som er mindre miljøvennlige enn det de har forsikret kunder og myndigheter verden over om.

Toppsjef Martin Winterkorn trakk seg onsdag.

Volkswagen har innrømmet torsdag at programvaren som manipulerer utslippsdata, også er installert i biler solgt i Europa.

– Vi er blitt informert om at også i Europa, har kjøretøy med 1,6 og 2,0 liters dieselmotorer blitt berørt av manipulasjonene det er snakk om, uttalte Tysklands transportminister Alexander Dobrindt torsdag, ifølge NTB.

Les også: Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri