(Bilde: Håkon Jacobsen)

TRAFIKVERKET

Sparte en milliard på å gi ingeniørene mer frihet

Västlänken

Det går i dag fem jernbanespor inn til Göteborg. Kapasiteten gjennom byen er sprengt. En forutsetning for å utvikle togtrafikken i Vest-Sverige er økt kapasitet gjennom Göteborg. I tillegg til fjerntog og godstog er det også planlagt et antall pendlerstasjoner utenfor byen og langt flere lokaltog.

For å få til dette skal et nytt dobbeltspor bygges gjennom Göteborg fra nord til sør. Dette kalles Västlänken, og strekningen er åtte km, seks av dem skal gå i en ny ettløps tunnel under byen. Samtidig skal det bygges tre nye underjordiske stasjoner.

Hele prosjektet skal koste 34 milliarder kroner, som fordeles omtrent 50/50 mellom staten og lokal finansiering. Det meste av den lokale finansieringen blir den såkalte Trängselskatten som ble innført fra 1. januar 2013.

Det svenske Trafikverket har besluttet å gi langt mindre detaljerte tekniske krav til både rådgivere og entrepreprenører og i stedet sette funksjonskrav.

Beslutningen er ikke mer enn et par år gammel, men resultatene har allerede begynt å vise seg.

Store besparelser

– For 2012 har vi spart 1,3 milliarder svenske kroner på dette, det er fem prosent av våre samlede investeringer, sier Per Olov Karlsson, senior rådgiver i Trafikverket.

Karlsson holdt et innlegg på et frokostmøte i rådgivningsselskapet Vectura Consulting og fortalte norske ingeniører om nyordningen i Sverige.

– Vi bruker også i større og større grad totalentrepriser. Entreprenørene og rådgiverne får ikke bare større frihet, de får også større ansvar, understreker Karlsson.

Han forteller at Trafikverket venter både økt produktivitet og mer innovative løsninger som resultat.

Les også: Ingeniørene er de minst empatiske

Lønnsomt: Per Olov Karlsson fra Trafikverket mener mindre detaljstyring har spart dem for 1,3 milliarder.

Godt mottatt

Hos rådgiverne er det godt mottatt, i hvert fall hos svenske Vectura.

Sammen med Rambøll står de ansvarlig for prosjekteringen av Västlänken, nye åtte kilometer dobbeltspor gjennom Göteborg, der seks kilometer går i tunnel under bakken. Västlänken får også tre nye underjordiske stasjoner.

– I starten var det beregnet ti års byggetid. Med nyordningen regner vi med å klare det på åtte år, forteller Jenny Adler, som er prosjektsjef for Västlänken hos Vectura.

Västlänken er helt i startfasen, og får de nye rammebetingelsene som rettesnor. Men Adler forteller også om usikkerhet og utfordringer knyttet til den uvante frihetsgraden.

Svensk løsning: Dette skal få slutt på glatte veier

Fjernet godkjentstempelMindre detaljkrav: Rådgiverne som jobber med den seks kilometer lange tunnelen under Göteborg har i større grad selv fått velge: Ett eller to spor, tradisjonell driving eller boring og hvor traseen skal gå.

Fjernet godkjentstempel

– Tidligere måtte vi inn til Trafikverket nær sagt for enhver lille milepæl, levere tegninger og beregninger og så vente på godkjenning. Når stempelet var gitt, var det ikke lenger vårt ansvar. Det var et sikkerhetsnett som nå er fjernet.

Likevel er hun positiv til den økte friheten, og hun regner også med at målene til Trafikverket blir nådd. Nå skal det bli både økt produktivitet og mer innovasjon. Usikkerhet er det likevel.

– Jeg regner med at entreprenørene nå i større grad vil henvende seg til oss når det er usikkerhet eller uklarheter. Jeg tror også at en tvist før eller siden kommer til å ende i retten. Foreløpig er det jo ingen som vet hvor grensene går for verken ansvar eller frihet.

Les også: – Byråkratiet hindrer ny teknologi i oljeindustrien

Norge midt imellom

Liv Manum, administrerende direktør i den norske delen av Vectura, mener at forholdene i Sverige er såpass annerledes at det ikke uten videre er mulig å se for seg en tilsvarende endring i Norge.

– Sverige har gått fra et ytterpunkt til et annet. Rådgiverne hadde veldig liten frihet, nå har de plutselig fått veldig mye frihet. I Norge ligger vi nok midt mellom disse punktene, sier Manum.

Les også: Teknologer kan ikke nok om kultur