RADAR: Inne den hvite plastboksen sitter radaren, kommunikasjonsutstyret og all nødvendig elektronikk for å regulere belysningen etter trafikkmengden. (Bilde: Thorn Lighting/Comlight)
LYSER OPP: Siri Skøien kan snart bidra til at veiene blir klart opplyst utelukkende der det er behov for lys. Det vil spare strøm for millioner. (Bilde: Joachim Seehusen)

Sparer strøm for millioner

  • byggfou

På riksvei 112 i Østfold er det montert prototyper av det nye produktet på 20 lysmaster over en strekning på en kilometer.

Ytterligere en teststrekning kan komme på Sørlandet også, men endelig avtale er ennå ikke på plass.

Mange veier å ta av

Systemet er tenkt brukt på veier der trafikken ikke er veldig tett, for norske forhold betyr det de fleste veiene utenfor bykjernene.

– Vi er litt forsiktige med å kalle det prototyp, den første virkelige prototypen vil vi presentere i april/mai, det er en demo vi har satt opp, sier Siri D. Skøien, daglig leder i og initiativtaker til Comlight.

Prototyp eller ikke, utviklingen er kommet langt, og det er inngått avtale mellom Comlight og produsenten av lysarmaturer Thorn Lighting som får eksklusive salgsrettigheter i Norge.

Tones ned

Det finnes ikke egentlige konkurrenter til Comlights teknologi, som sørger for at strømforbruket reguleres med trafikken, ifølge Skøien.

– Andre systemer er basert på historiske trafikkdata og belysningen dimmes når det er forventet lav trafikk uavhengig av om det er biler på veien eller ikke. Vårt system dimmer når det ikke er trafikk og belyser kjørebanen når det er trafikk.

Graden av dimming avhenger av lyskilden. For gasslamper som er mest brukt i dag er dimming til 40 prosent av fult strømforbruk oppnåelig.

LED-lys som etter hvert vil overta kan dimmes fullstendig. Dermed skal innsparingene bli de samme selv om LED-lys bruker mindre elektrisitet.

Omvendt gründer

Siri Skøien er en uvanlig gründer. I stedet for å utvikle produktet og så selge det, så hun et behov, og gikk deretter på jakt etter et selskap som kunne utvikle et produkt for henne. Hun fant raskt frem til Norautron Solutions AS i Horten.

– Her var det egentlig tre utfordringer, det ene var valg av sensor, det andre var kommunikasjon mellom lysstolpene og det tredje var styringen og programvaren for dette, sier Volker Hauenschild hos Norautron Solutions AS.

Han forteller at de startet med å vurdere 20-25 forskjellige sensorer.

– Med bakgrunn i varierende klimatiske forhold som is, snø og tåke ble optiske sensorer uaktuelt. Vi falt etter hvert ned på en radarløsning, forteller Hauenschild.

Denne løsningen har fungert bra så langt på teststrekningen i Østfold.

Produksjon

Siri Skøien regner med at systemet skal være klart for salg allerede mot slutten av året.

– Vi er i samtaler med to-tre mulige produsenter, Norautron er en av dem, sier hun. Ideen har vært forelagt både Vegvesenet og kommuner og fylkeskommuner.

Fredrikstad kommune har et strømforbruk på fem millioner kroner til veibelysning.

– Vi har regnet på det og funnet at Fredrikstad kan spare fra halvannen til to millioner kroner med vår løsning, sier Skøien.

– Systemet skal være inntjent etter fire år og ha en levetid på minst ti år, som er det samme som annen elektronikk inne i armaturen, sier Skøien.

– Trafikkbildet blir stadig mer komplekst, det blir viktigere og viktigere å ha god gatebelysning. Samtidig ser vi at noen kommuner har forsøkt å skru den av fordi det er for dyrt. Vi tilbyr både sikker gatebelysning og spart strøm.