NOK: Alle bussene i Sverige kan benytte biogass som drivstoff, viser ny rapport. (Bilde: Espen Zachariassen)

Søta bror vil kjøre på matavfall

  • Kraft

Alle bussene i Sverige kan benytte biogass som drivstoff, mener bioenergiforsker Pål Börjesson ved Lunds Universitet.

Han har regnet på Sveriges biogasspotensial for Energimyndigheten, skriver Sveriges radio på sine nettsider.

Store fordeler

Börjesson mener at fordelene ved å gå over til biogass som drivstoff er store både når det gjelder helse og mijø.

– Ved hjelp av matavfall, industriavfall og slam så skulle vi kunne forsyne de bussene vi har i Sverige idag med biogass som drivstoff, sier Börjesson, som underviser i miljø - og energisystemer ved Lunds Universitet.

Personbiler

Biogassen rekker ikke bare til bussflåten men også til personbilene, om man tar med biogas fra råttent gjødsel, ifølge Pål Börjessons. Dette vil være svært gunstig for klimaet.

– Fordelen med å satse op busser når biogassproduksjonen øker framover er at de kan tanke på et sted, og det vil ikke være nødvendig å installere de dyre gasspumpene på hver eneste bensinstasjon.

Innsamling

I Sverige idag går hver tidende buss på gass og det vil kreve en storsatsing på biogassproduksjon for å kunne forsyne hele bussflåten. I fjor var det nasjonale målet for innsamling av matavfall 35 prosent, men man nådde bare 20 prosent. I Stockholm ble det bare seks prosent.

Legen Jan Rapp har lyktes i å få Danderyds sjukhus til å samle inn alt matavfall for å levere det til biogassproduksjon. Han håper på bedre informasjonskampanjer:

– De aller fleste som bor i Stockholm vet ikke at de kan kaste sine matrester i en brun papirpose ved siden av den andre posen. 20 dager senere kan disse matrestene drive en SL-buss, sier gynekologen Jan Rapp, som i desember i fjor ble kåret til månedens Stockholmer på grunn av sitt miljøengasjement, ifølge Sveriges Radio.