Det er en fordel å bevege seg stille på når man er på hvalsafari i Arktis. Da passer det bra med seil og elmotor, slik skuta Opal nå har fått installert. (Bilde: North Sailing)

ELEKTRIFISERER SEILSKIP

Søndag sjøsettes el-skuta som genererer kraft

Skal seile lydløst i Arktis med ny propellteknologi.

Søndag sjøsettes el-seilskuta «Opal» i Húsavik på Island.

Når den seiler, reverseres propellen og brukes som en turbin for å lade batteriene med strøm, slik Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt.

Det samme skjer når båten bremser. Det skal være første gang slik propellteknologi tas i bruk.

God virkningsgrad

«Opal» er bygget i 1958 og eies av North Sailing. Den 90 fot lange skuta, som tar 60 passasjerer, er for det meste brukt til turisme og hvalsafari i Arktis. Å bytte ut dieselmotoren med en stillegående el-motor gjør at man kommer tettere innpå dyrene.

North Sailings eier, Árni Sigurbjarnason, sier den nye teknologien har svært god virkningsgrad sammenlignet med kombinasjonen av dieselmotor og seil.

Med el-motor får man nemlig full kraft også på lavt turtall. Dermed har man kunnet øke diameteren på propellen fra 1,4 til 1,8 meter, noe som gir større effekt og mer framdrift. Det gjør det også mulig å bremse raskere når man oppdager hvalen.

Den nye propellteknologien er spesiallaget av Caterpillar i Sverige.

Les også: Nå har også dette norske skipet byttet ut diesel med gass

Opals propell er blitt større etter at skuta fikk elmotor. Dermed kan elmotorens fordeler utnyttes på en bedre måte. North Sailing

Mindre vibrasjon

Sigurbjarnason mener strøm og seil er en perfekt kombinasjon.

– Hvis man bruker seil og dieselmotor, vil man merke støy og vibrasjoner. En dieselmotor bruker masse energi bare for å holde seg selv rullende og gående. Men en elmotor er slått av hvis den ikke tar strøm. Og når vinden er så god at man har oppnådd den hastigheten man skal ha, kan man begynne å generere strøm til husholdet og til å sende tilbake til litiumbatteriene, sier Sigurbjarnason til Teknisk Ukeblad.

Også formen på propellbladene er bedret, og designet for å kunne brukes til lading under seil.

Skuta har en batteripakke på 240 kW, og den gamle dieselmotoren skal fra nå av kun brukes nødstilfeller.

Les også: Vards nye konseptskip kan være for ekstremt

Tror på el

Også Bellona-leder Frederic Hauge skal være med på jomfruturen til Grønland. Han gleder seg til å være med å se hvordan teknologien virker i praksis.

 – Dette er noe av det mest spennende som har skjedd i maritim sektor på lang tid, sier han til Teknisk Ukeblad.

Han har stor tro på at kombinasjonen av el og seil kan bli viktig i framtiden. Han håper norske verft vil lage skip basert på teknologien.

Men han mener teknologien for eldrift av båt også bør tas i bruk på skip som ikke har seil. For at klimamålene skal nås, mener han eksisterende skip bør bygges om med elmotor, til å bli hybrider.

– For eksempel supplybåtene burde kunne installere elmotor og få veldig gode drivstoffbesparelser, sier han.

Les også: Så mye drivstoff kan skip spare på å sette inn batterier