BYGG

Snart kommer treprodukter i bilen

3. feb. 2014 - 10:12

Mens det i 2012 ble produsert rundt 2,5 millioner tonn produkter av trefiberbaserte komposittmaterialer, kan det vokse til 3.8 millioner tonn allerede i 2015.

Det skriver tyske VDI Nachrichten, som siterer Michael Carus, leder av Nova-Institut.

Europa langt bak

Instituttet har gjort en markedsundersøkelse som viser at europeisk industri allerede ligger langt bak.

Mens USA og Canada til sammen produserte 1,1 millioner tonn, kom 900.000 tonn fra Kina og kun 250 000 tonn fra europeisk industri.

Les også: Ny teknologi gir 25 prosent lettere gipsplater

Tre, bomull og hamp

Snart kommer også andre naturfibre i tillegg til tre, først og fremst bomull og hamp.

Ekspertene regner med at det ligger et stort markedspotensial i møbelindustrien og ikke minst i bilindustrien. Biofiber skal egne seg godt sammen med polypropylen, og gi råstoff som egner seg til en rekke forskjellige støpemetoder.

Skal vi tro VDI Nachrichten, vil bilene snart komme med dørpaneler og dashbord der plasten i stor grad er erstattet av naturfibre. Det vil kunne redusere det økologiske fotavtrykket med en tredjedel.

Les også: Denne bransjen har størst planer om å ansette flere

Vindusrammer av kompositter

I dag er det største enekltproduktet av biofiberbaserte kompositter terrassebord.

Det kan raskt endre seg, i et samarbeid mellom tysk og kinesisk industri er vindusrammer og karmer laget av biofiber nå klar for det kinesiske markedet.

Potensialet er stort, i Kina alene brukes 16 millioner tonn vinduskarmer og rammer hvert år.

Gamle terrassebord blir som nye

Og terassebordene av biokompositter får konkurranse fra egne rekker.

Etter som produksjonen av slike materialer øker har forskere begynt å se på muligheten til å resirkulere dem. Forskere fra Fraunhoferinstituttet, Tysklands største forskningsinstitutt, utsatte trefiberbaserte terrassebord for kunstig aldring, deretter ble de resirkulert og nye terrassebord laget.

Den kunstige aldringen ble oppnådd gjennom å bestråle bordene i 500 timer med kraftig xenonlys før de ble utsatt for 300 timer med vekslende frost og hete, mellom disse testene ble bordene gjentatte ganger dukket ned i kokende vann.

Les også:

– Dette er fremtidens byggemateriale

– Profesjonelle kunder bestiller produkter som var vanlige rundt første verdenskrig

En av disse blir årets teknologibragd  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.