Elevenes prosjekter for bærekraftig utvikling i Oslos bydeler. (Bilde: Maria Amelie)
Gruppe 1 ønsket mindre vei og forurensning i Sandvika. En miljøtunnel var et av deres forslagene. (Bilde: Maria Amelie)
Gruppe 3 presenterte sine løsninger for Lommedalen. (Bilde: Maria Amelie)
Andreas Viestad, en kjent kokk og matentusiast hadde et kort innlegg om naturvitenskap og mat. Ifølge han tenker man for lite over de vitenskapelige prosessene som skjer når man lagde mat. (Bilde: Maria Amelie)
En av vinnergruppene, Henrik Riise-Hanssen, Thale Cecilia Gautier Gjerdsbakk, Astrid Helsingeng, Oscar Moestue synes at arbeidet med prosjektet var ganske intenst og spennende. (Bilde: Maria Amelie)
Swecos samarbeid med Ringstadbekk skole. (Bilde: Maria Amelie)
Swecos samarbeid med Ringstadbekk skole. (Bilde: Maria Amelie)
Swecos samarbeid med Ringstadbekk skole. (Bilde: Maria Amelie)
Swecos samarbeid med Ringstadbekk skole. (Bilde: Maria Amelie)
Elevenes prosjekter for bærekraftig utvikling i Oslos bydeler. (Bilde: Maria Amelie)
Elevenes prosjekter for bærekraftig utvikling i Oslos bydeler. (Bilde: Maria Amelie)
Elevenes prosjekter for bærekraftig utvikling i Oslos bydeler. (Bilde: Maria Amelie)
Swecos samarbeid med Ringstadbekk skole. (Bilde: Maria Amelie)

SWECO OG BÆREKRAFTIG UTVIKLING

Slik vil elever gjør Oslo bærekraftig

Tiendeklassinger har fullført 18 prosjekter om bærekraftige Oslo.

Rådgivningsselskapet Sweco og elever fra tiende klasse har samarbeidet i to uker om gode bærekraftige løsninger for Oslos bydeler og nærliggende kommuner.

Elevene brukte opptil 60 skoletimer og jobbet med hvert sitt område i stor-Oslo. De tre beste prosjektene ble fredag presentert hos Sweco på Lysaker.

Bort med E18

Den første vinnergruppen hadde fått i oppgave å lage en bærekraftig plan for Sandvika.

I deres presentasjon la de særlig vekt på å fjerne E18, fordi den forurenser mye. Veien deler opp området og gjør at attraktiv strandlinja blir ikke utnyttet godt nok.

– Vi foreslår derfor at man bygger ut en miljøtunnel under vannet. Tunnelen skal ha et ventilasjonsanlegg som bringer frisk luft inn og tar CO2 ut i drivhus med tropiske fruktplanter. På den måten kan vi dyrke kortreist mat på CO2 fra tunnelen, var deres forslag.

Forslaget utløste litt applaus fra noen av Swecos ingeniører som tok seg tid til å høre på presentasjonene.

Les også: Bellona med nytt gigaprosjekt i ørkenen

Dro ut i felten

Den andre vinnergruppen tok for seg Bekkestua, og måtte  på lik linje med andre grupper utrede hva slags miljøvennlige løsninger som kan innføres. Gruppen gikk gjennom transport-, sosiale og kulturelle tiltak, avfall og kildesortering og infrastrukturen.

– Det var litt vanskelig å forstå oppgaven i begynnelsen. I tillegg er Bekkestua et veldig godt utviklet område. Men vi tok noen turer til Bekkestua og fikk ideer til flere tiltak, sier Henrik Riise-Hansen.

Et av deres forslag var å gjøre sentrum bilfri og erstatte det med trikk på magnetiske skinner. Det andre var å jobbe for å mer kortreist mat, utbygging av passive hus og flere parker.

1200003832.jpg

Gratis buss

Den tredje gruppen undersøkte Lommedalen.

– Vi tenkte først å bygge ut vannkraftverk siden det ble allerede gjort på 1600-tallet. Men vi fant ut at strømmen i elven ikke er sterk nok. Da måtte vi ha bygget ut elven mer, men det er svært kostnadskrevende.

Ifølge gruppen fantes det få busser og få avganger. Det ønsket de å løse ved å innføre gratis kollektivtilbud.

Les også: Her dyrkes vårt nye drivstoff

Vil bygge grønn industriby 

NHO og Lektor 2

– Prosjektet startet i januar, da Sweco ble tildelt Ringstadbekk skole som vår samarbeidsskole i Lektor-2 prosjektet . Det ble først satt opp et planleggingsmøte med lærerne og en oppgave ble definert. Basert på Sweco sin bærekraftsprofil og ungdommens fokus og forståelse av viktigheten rundt miljøvennlige løsninger, ble oppgaven om 18 forskjellige bærekraftige prosjekter i Bærum en passende og god oppgave, sier Eli Boran fra NHO Oslo og Akershus.

Lærere i realfag, norsk, samfunnsfag og kunstfag har vært involvert.

Gjennom Lektor 2-ordningen, hvor fagpersoner fra næringslivet bidrar på skoler, har også flere ingeniører fra Sweco tatt turen og delt fagkunnskap i undervisningen.

– Vi fikk jo spørsmål om alt mulig, alt fra laks i elvene til kilowatt. Men jeg synes det har vært veldig lærerikt og spennende å møte ungdommene. Mange av dem stilte veldig gode og modne spørsmål, sier Frode Løset.

Mer realfag

Idar Smith-Hold er lærer i realfag og har vært en av pådriverne bak elevenes samarbeid med Sweco.

– Elevene har vært veldig selvgående og engasjerte. De har selv dratt ut til området som de forsket på og undersøkt. Vi har prøvd å vinkle det mer mot realfag og naturvitenskapen, men fått gode innspill fra lærere i samfunnsfag. Ikke minst har lærere fra kunstlinja hjulpet til med å utforme prosjekter, sier Smith-Hold.

Les også: Støvfri jakt på naturens byggesteiner

Dyrker alger med CO2

Flumill får bygge tidevannskraftverk

Slik kan trikken kjøre på T-banelinjene

Denne 50-tallsblokka er klar for ekstrem oppussing