TELLING: Teknologer er ikke som andre. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
Universitetet i Oslo, Blindern. Lesedal. Auditorium. Studier. Studenter. Studere. Karriere. Jobb. Arbeidsliv. Lønn. Inntekt. Arbeid. Karrieresenter. Ledige stillinger. Jobber. (Bilde: Dag Yngve Dahle)

Slik skal dagens teknologer være

  • Karriere

Det er essensen etter Teknisk Ukeblads gjennomgang av hvilke egenskaper arbeidsgiverne ber om i vel 12.800 stillingsannonser på Finn.no.

Særlig det å være løsningsorientert er viktigere for teknologer enn for andre yrkesgrupper. Et søk i alle stillingsannonsene viste at denne egenskapen kom på 10. plass på lista over etterspurte egenskaper. Men i annonser for teknologijobber ender egenskapen på 3. plass.

Slik er egenskapslista

Annet fokus

Samme mønster finner vi når vi søker etter egenskaper som å være resultatorientert, analytisk, pågående, god til å bygge relasjoner og å jobbe i team. Disse egenskapene er viktigere for teknologer enn for andre, viser tallene.

Andre egenskaper er mindre avgjørende for teknologer. Suksessrike teknologer må i mindre grad enn andre være serviceinnstilte, engasjerte, nøyaktige, uredde og humoristiske. Forskjellen mellom teknologer og andre er særlig stor når det gjelder humør. Å være humørfylt er åpenbart mindre viktig for teknologer enn for andre.

Geir Dølvik, administrerende direktør i Manpower Professional Engineering AS.
Geir Dølvik. Manpower
– Det er naturlig at de som skal ansette teknologer har mest fokus på kompetanse. Det utelukker selvsagt ikke de mer "personlige" egenskapene, men det avgjørende elementet er om kandidaten kan faget sitt. Man kan ikke jobbe som ingeniør om man ikke har den rette utdanningen. Selv om mange teknologiselskaper arbeider med prosjekter og kandidater er avhengig av å kunne samarbeide godt med andre, er det nok andre yrker hvor personlig egnethet er viktigere, eksempel innenfor salg, service og ledelse, sier Geir Dølvik, administrerende direktør i Manpower Professional Engineering.

"Harde" egenskaper premieres i harde tider

Ensom ved PC-en

Han får støtte av Per Gaarder, partner i rekrutteringsselskapet Con Moto.

– Til en viss grad kjenner jeg meg igjen i de egenskapene som blir etterspurt i teknologistillinger. Flere teknologer arbeider jo med å finne svar på ulike utfordringer, så det å være løsningsorientert er selvfølgelig viktig. I det å være løsningsorientert ligger også det å kunne bruke modeller og teori i en praktisk sosial virkelighet. I det private næringsliv som produserer for et kommersielt marked, er det nok liten plass for den rene teoretikeren, sier han.

– Når det gjelder de analytiske egenskapene, så ligger det vel i mye av arbeidets natur at man krever kandidater som har relativt god forståelse av matematikk og logikk. For øvrig tror jeg en del av de sosiale egenskapene som blir nedtont i annonser for teknologistillinger, er egenskaper som nå blir viktigere etter hvert som arbeidslivet blir mer basert på samarbeid og samspill på tvers av fag og funksjoner. Teknologen som sitter ensom foran PC-en på enerom, er et bilde som er utdatert, sier Gaarder.

Mange teknologer jobber i privat sektor. Det kan forklare forskjellene, mener flere.

Her jobber einstøingene

Selger seg

– Jeg tror dette mer handler om selve businesstypen, stillingskategorien og målgruppen/kjøperen enn hvorvidt det er forskjeller mellom privat og offentlig sektor. Samtidig viser en fersk undersøkelse i regi av HR Norge interessante funn, sier Trine Hegna, daglig leder i Hegna Headhunting.

Undersøkelsen viser at privat sektor i større grad vektlegger personlige egenskaper, mens offentlig sektor i større grad vektlegger faglige kvalifikasjoner. Den viser også at privat sektor i større grad er villig til å vektlegge antatt potensial og talent enn offentlig sektor.

– Virksomheter eller stillinger med krav til faglig tung kompetanse krever etter all sannsynlighet kandidater som først og fremst er analytiske, reflekterte, objektive, grundige, saksorienterte og presise. Dette betyr ikke at man ikke kan eller skal kunne være ”karismatisk”, utadvendt eller kontaktskapende, men det er gjerne ikke det man ”selger” seg på. Man selger på kunnskap, fagkompetanse og trygghet, sier hun, og legger til:

– Personlig mener jeg at begreper som ”serviceinnstilt”, ”engasjert” og ”humørfylt” er lite eksakte beskrivelser som det kan synes å ha gått noe inflasjon i. Hvem vil si om seg selv at de ikke er serviceinnstilte, engasjert eller humørfylte? sier Hegna.

Slik er egenskapslista