Videokonferanse: Her kommuniserer Marinteks forskere på Integrert planlegging med Totals sjef i Stavanger. Bruk av videokonferanse i møter "mellom hav og land" har blitt et viktig verktøy for koordinering og samhandling innen integrert planlegging. Fra venstre: Even Ambros Holte og Lone Sletbakk Ramstad i Marintek, og Jeroen fra Total.

MARINTEK

Slik forberedes fjernstyringen av Martin Linge-plattformen

25. august ankom riggen Martin Linge-feltet i Nordsjøen. Nå er Total i gang med forberedelser til boring av første brønnseksjon. For å kunne planlegge fremtidige operasjoner godt, har de søkt hjelp hos forskere ved Marintek.

Integrerte operasjoner (IO) er et kjent begrep innen olje- og gassektoren. Forskere ved Marintek har gjennom de siste sju åra utviklet rammeverk og metoder basert på IO-prinsipper for å forbedre kvaliteten i planleggingsprosessen gjennom fokus på samspillet mellom organisatoriske, kulturelle og menneskelig forhold.

Gjennom IO-senteret - Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI), har de samarbeidet tett med blant andre Statoil og Aker Solutions, men også utenlandske selskaper som Total og Petrobras har vært aktive bidragsytere i forskningen.

– Kan vi effektivisere og samtidig øke kvaliteten i planprosessen er det mye penger å spare, sier Lone Sletbakk Ramstad, forsker ved Marintek.

Les også: Her skal det tas ut 42.000 liter olje i minuttet

Sparer tid og penger

– Martin Linge-plattformen vil ha liten bemanning. Høy grad av automatisering gjør at mye vil styres fra land. Dette krever ekstremt god planlegging. Om planen brytes, vil det kunne føre til mange nødløsninger som er veldig kostbare. For eksempel vil leie av en båt på kort varsel kunne medføre utgifter på 500.000 kroner om dagen, noe som vanligvis koster 120.000 kroner dagen dersom vi planlegger i god tid. I verste fall får vi ikke leid en båt på kort varsel, sier Jeroen Schils, leder for Corporate Planning i Total.

Produksjonen på plattformen starter i slutten av 2016. Om kort tid er man i gang med boring.

– God planlegging kan spare Total og andre oljeselskap for store ressurser. Integrerte operasjoner fokuserte i begynnelsen på å utvikle gode IT-system for utveksling av sanntidsinformasjon. I de senere år har samspillet mellom prosess, organisasjon og teknologi vært mer prioritert, sier Ramstad.

Les også: Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder

Planlegging på tvers

Integrert planlegging går ut på å få ulike fagdisipliner og organisatoriske enheter til å jobbe mot et felles mål. For å klare dette bør det utvikles gode møteplasser, som muliggjør effektiv prioritering og koordinering av aktiviteter, hvor deltakerne har klare roller og bidrar aktivt med sin kunnskap og kompetanse i planleggingen.

– Våre planer skal være så gode at alle forholder seg til dem i hverdagen. Om noen printer ut planen og deretter kaster den i søpla fordi planen ikke føles relevant, har vi mislykkes. Det kan få store konsekvenser. I verste fall går det ut over sikkerheten. Prisen kan være høy, sier Jeroen Schils.

Det franske oljeselskapet jobber for tiden mye med å lære opp folk i IPL og samtidig skape et engasjement for denne metoden.

Les også: Disse oljefeltene er størst i verden

Marinteks forskere på Integrert planlegging, Lone Sltebakk Ramstad og Even Ambros Holte, bruker videokonferanser for koordinering og samhandling mellom hav og land.

Mindre tidkrevende

– IPL er en ny og spennende måte å jobbe på. God og langsiktig planlegging gir oss mulighet til å gjøre ting riktig på første forsøk. Klarer vi det, øker vi sikkerheten og sparer mye penger, sier nederlenderen.

Sammen med forskere fra Marintek jobber de for å utvikle en planleggingspraksis som skal tilfredsstille operasjonsfilosofien for Martin Linge-feltet.

– Generelt i oljebransjen er det et skjerpet fokus på kostnadsstyring og effektivisering av operasjoner. Dette gjelder også for offshore logistikk. Klarer oljeselskapene å planlegge for eksempel båt- og helikoptertrafikken bedre, vil de redusere antall ad-hoc løsninger og spare store ressurser. Dette har også en direkte effekt på sikkerheten både i luft og på sjø, sier Even Ambros Holte, forsker i Marintek.

God planlegging er mindre tidkrevende enn før, siden det finnes gode digitale programmer som for eksempel oppdaterer alle planer samtidig. Men de menneskelige aspektene er de samme. Det er nettopp dette Total ønsker å jobbe mye med fram til produksjonen på Martin Linge braker løs.

Les også:

Fikk 40.000 i lønnshopp og 360.000 i bonus for å bli i jobben

Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore

Her går Statoils fracking-anlegg opp i røyk