IT

Slik bruker vi internett

Bedriftseiere stiller i en klasse for seg.

POP: Folk flest bruker offentlige nettsider og er fornøyd med det de får. Andelen selvstendig næringsdrivende som styrer unna nettet er større enn for privatpersoner.
POP: Folk flest bruker offentlige nettsider og er fornøyd med det de får. Andelen selvstendig næringsdrivende som styrer unna nettet er større enn for privatpersoner. Bilde: Colourbox
18. sep. 2013 - 19:41

Med en andel brukere av internett på 94 prosent, har Statistisk Sentralbyrå et grunnlag for å boltre seg litt med data om hva folk flest bruker benytter denne teknologien til.

Vi handler faktisk mindre på nettet. Og en stor andel av næringsdrivende dropper nettet til fordel for personlig oppmøte når de skal ha kontakt med offentlige myndigheter.

Det viser SSBs oversikt for "IKT i husholdningene" for andre kvartal. Det er den ferskeste.

Les også: – Internett er viktigere enn motorveier

Nedgang i butikkene

Her er noen detaljer.

Aktiviteter som å lese nettaviser, delta i sosiale nettverk og bruk av tjenester i forbindelse med reiser og overnatting økte med opp til fem prosent.

Nærmere 90 prosent av oss ligger i denne ganske forutsigbare brukerkategorien, sammenlignet med samme periode i fjor.

Derimot er det færre som søker etter informasjon om varer og tjenester. Her er nedgangen fra 88 til 79 prosent. Og her registrerer også SSB en nedgang i kjøp av varer og tjenester over nettet. 73 prosent er en nedgang på 3 poeng.

Av varer og tjenester som blir handlet på internett, er reiser og overnatting mest populært og holder seg stabilt. Også billettsalget står stille. Andelen som har kjøpt legemidler over nettet gikk derimot ned fra 5 til 2 prosent.

Kjønnsmessig er det en tydelig endring ved at kvinner bruker netthandel mer enn menn gjør. Andelen er på henholdsvis 74 og 72 prosent.

Innkjøpslisten er den samme:

Gutta shopper mest film og musikk, programvare, maskinvare, elektroniske dingser og telekomtjenester, aksjer og finansielle tjenester.

Jentene går for bøker, magasiner, klær og sportsartikler.

87 prosent av oss bruker nettbank. Det er opp 1 prosentpoeng fra 2. kvartal i fjor.

Les også: Den lange veien fram til 4G

Papirmølla populær på nett

I løpet av de neste par årene skal det meste av offentlige tjenester kjøres over nettet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Her har SSB gjort en tilstandsanalyse sett fra brukernes ståsted i dag.

Og de ser ikke ut til å stå på døra og hyle om mer selvbetjening og effektive tjenester. Brukerne av offentlige nettsider er i hovedsak fornøyde med nettsidene.

Kriteriene er:

  • hvor lett det er å finne informasjon
  • nytten av den informasjonen som finnes
  • tilfredshet med bruken av tjenesten

Her er langt over 80 prosent av brukerne fornøyd over hele linja. Kun én av ti har negative erfaringer.

Teknisk svikt

Noen nedturer er det jo alltid:

  • Mer enn hver fjerde bruker opplevde teknisk svikt i nettsiden.
  • Hver femte fant utilstrekkelig, uklar eller utdatert informasjon.
  • 13 prosent trengte hjelp som de ikke fikk.

Men hvor mange av oss bruker offentlige webportaler?

Faktisk har 8 av 10 personer i alderen 16-74 år hatt kontakt med offentlige myndigheter over nettet de siste 12 måneder.

Blant annet har mer enn halvparten levert selvangivelsen i denne kanalen.

Banker på døra

Bedriftseiere skiller seg en smule fra privatpersoner i kontakt med myndighetene.

Mer enn hver femte selvstendig næringsdrivende syns det er best å møte opp selv, sende brev eller kommunisere med sms i møte med det offentlige.

Knapt 1 av 10 privatpersoner har den samme oppfatningen.

Les også:

– Vi trenger en Nasjonal transportplan for IKT  

Tog og bane mangler dekning – kundene får ikke vist billett  

Her er idrettens lyseste hoder  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.