LØSERE: Daglig leder Sven Thaulow og Comoyos visjon er at alle digitale tjenester skal være mobile og kunne brukes på alle dingser og uavhengig av hvem som leverer nettkapasiteten. (Bilde: Espen Zachariassen)

Skal kapre 130 millioner kunder

  • IT

Selskapet med det spanskinspirerte navnet Comoyo skal få liv i Telenors planer for digital tjenesteutvikling.

Ideen er at alle digitale tjenester skal være mobile og kunne brukes på alle dingser og uavhengig av hvem som leverer nettkapasiteten.





Film først

Først ut er en tjeneste for å strømme, eller streame, film og TV.

– Vi har rundt 3500 titler i utvalget, flere av dem i hd-kvalitet, sier daglig leder Sven Størmer Thaulow.





Hele verden

En sofakrok på en kaffebar i Oslo var valgt som lokalitet for å gi pressen detaljer om hvordan man skal kapre 130 millioner kunder.

Det er antall kunder hos Telenor på verdensbasis.

– Men vi begynner i det små, med Norge og senere Norden, før vi utvider til alle Telenors markeder, sier Thaulow.

SOFAKROK: Passende for anledningen hadde Comoyo-ledelsen invitert pressen til en samling i sofrakroken for å snakke om underholdning over nettet. Teknologisjef Torgeir Hovden (t.v.) og daglig leder Sven Thaulow. Espen Zachariassen

Google og Yahoo

Comoyo startet opp med ti medarbeidere for et halvt år siden.

– Siden da har selskapet vokst til 40 ansatte, og flere av dem er rekruttert fra søkemotormiljøet i Trondheim, sier teknologisjef Torgeir Hovden.

Selv har han forhistorie fra Fast.

Kompetanse er hentet fra både Fast, Yahoo og Google, som har avviklet sin virksomhet i Trondheim.





Eget trønderteam

Disse menneskene har sansen for byen og lar seg ikke lokke til Oslo uten videre.

Dermed har Comoyo etablert en egen avdeling i Trondheim.

Søkemotorteknologien kommer til å stå sentralt i utviklingen av de nye tjenestene.





Sms overalt

På arbeidslisten framover står kommunikasjonsløsninger og sikker lagring i nettskyen, i tillegg til streaming av film og TV, som nå er startet opp i betaversjon.

Det betyr at du vil kunne sende sms og ringe fra nettbrett, som du i dag vanligvis bruker mobiltelefonen til. Denne skal du etter hvert kunne se film på gjennom leie over nettet.





CDN

Telenors eget datasenter for distribusjon av innhold, et såkalt Content Delivery Network, har en sentral funksjon. Det betyr at selskapet har fått solid drahjelp i arbeidet med å etablere tjenester der kapasiteten kan justeres etter behovet, såkalt skalering.

– Derimot har det vært en utfordring å få til "the last mile" ut til kundene. Her er vi avhengig av at avtalene med nettleverandørene er på plass med god nok kapasitet, sier teknologisjef Hovden.





Skal fungere overalt

Det siste halvåret er gått med til å utvikle en skalerbar løsning som skal fungere overalt.

I tillegg til å levere tjenestene, må Comoyo håndtere kundedata, sikkerhetsnivået må være godt nok og betalingen må være såpass enkel at folk gidde å ta seg bryet med å kjøpe funksjoner akkurat der.

– Tanken er at folk skal ha ett brukernavn og passord å forholde seg til for de mange tjenestene de bruker på nettet, sier Comoyo-sjefen.

For utviklerne har utfordringen vært å snekre en løsing som skal takle flere hundre millioner brukere, etter hvert som Telenor prøver seg utenfor hjemlandet.





Smidig strømming

Det nye med Comoyos strømmetjeneste er såkalt smooth streaming.

– Det innebærer at overføringen tilpasser seg den linjekapasiteten som seeren har. Hvis farten går ned, reduseres bitraten helt ned til 256 kBit/s. På den måten slipper man bufring, som fører til at filmen stopper opp, forklarer Thaulow.

BETA: Comoyo har kjørt i gang en betaversjon av sin nettstreamer som tilpasser seg endringer i bredbåndshastigheten. Skjermdump

Kjernen i en slik løsning er at alle filmene lagres i en rekke forskjellige filstørrelser, og spilleren veksler hele tiden mellom hvilken fil den henter data fra under avspilling.