INTERVJU: Kom gjerne i dress, men ikke for enhver pris. (Bilde: colourbox.com)

Sju store intervjutabber

  • Karriere

Et jobbintervju er som en teaterforestilling.

Det finnes regler og normer du bør følge for å lykkes og få jobben.

Det finnes ting du bør gjøre og ting du absolutt ikke bør gjøre.

Blemmer

Det du ikke bør gjøre sier også hva du bør gjøre. Dette er pengebladet Forbes' liste over de verste blemmene:

1. Å komme for seint. Punktlighet og pålitelighet er religion for mange ledere med personalansvar. Derfor kan det være helligbrøde å komme for seint til et intervju for en jobb du gjerne vil ha. For hva signaliserer du? At du er en slask som ikke leverer i tide og ikke er i stand til å gjøre det du skal innen rimelig tid. Dra til intervjuet tidligere enn du hadde tenkt. Sitter du fast i bilkø eller en strømløs T-banevogn? Ring dem du skal møte og forklar saken.

2. Å stille i feil klær. I USA er rådet å stille i dress eller drakt. Her på berget er vi litt mindre formelle av oss, og du kan kle deg deretter. Middels formelt er et godt råd. Kler du deg pent oventil, kan du kle deg uformelt nedentil. Dongeri/bomullsbukse og blazer duger ofte. Men kom ikke i dongeri hvis du søker jobb i en bransje der dress og drakt kreves.

3. Å lyve. Løgn fungerer aldri jobbsammenheng. Skryter du på deg kompetanse du ikke har? Er CV-en din fylt av kunnskaper du ikke har? Sier du at du har erfaring du ikke kan påvise? Da er du ille ute. Husk at en arbeidsgiver enkelt kan dobbeltsjekke opplysningene du gir. Snakk sant og vær ærlig. Ærlighet gir respekt.

4. Å stille uforberedt. Potensielle arbeidsgivere venter at du kan gjøre rede for hva du står for, hva dine styrker er og hvorfor nettopp du bør få jobben. Opptre derfor ikke som et stotrende mehe når spørsmålene kommer. Da signaliserer du at du er lite reflektert og lite målbevisst. Selg deg selv på entusiastisk, men saklig, vis. Og ikke skryt.

5. Å la mobilen ringe. Ringer mobiltelefonen din høyt og skingrende mens din framtidige sjef forteller om bedriften, synker du i anseelse. Det signaliserer at du er glemsom (som ikke husket å slå av ringelyden). Mange arbeidsgivere vil også ta det som et tegn på manglende møtekultur og kanskje manglende respekt. Slå den av.

6. Ikke å stille spørsmål. Du bør vise interesse for jobben og virksomheten. Du bør vise at du har satt deg inn i hva bedriften sysler med. Og du bør forsøke å få intervjuet til å bli en samtale, ikke et kryssforhør. Alt dette kan du oppnå ved å stille intelligente spørsmål underveis. Gjør du ikke det, kan det oppfattes som mangel på interesse.

7. Å ta med foreldre. Overambisiøse mødre og (kanskje særlig) fedre vil gjerne at arvingene skal lykkes her i livet. Enkelte går til det skritt å bli med poden på jobbintervjuet. Dette er karrieremessig dødshjelp. Ankommer du et jobbintervju med pappa ved din side, signaliserer du at du er en lite selvstendig pappagutt/-pike som ikke klarer deg selv. Men dette er nok mer vanlig i andre land enn her på berget.

Slik blir du headhuntet

Dette sier stillingsannonsene