- Uniols nye fabrikk er godt nytt både for miljøet og for arbeidsplassene, sa miljøvernminister Erik Solheim da han åpnet Uniols fabrikk 22. juni. Fire måneder senere har de 20 ansatte fått permitteringsvarsel fordi Solheim og hans regjeringskolleger foreslår å fjerne avgiftsfritaket på biodrivstoff. (Bilde: Ragnar Brekke)

Sikre på at regjeringen snur

Etter at regjeringen i forslaget til neste års statsbudsjett ville fjerne avgiftsfritaket for biodrivstoff, har Xynergo-eier Norske Skog vært svært virksomme i korridorene og konstaterer nå:

– Reaksjonene vi har fått så langt er udelt positive for vår sak, nemlig at avgiftsfritaket må videreføres. Denne holdningen føler jeg er godt forankret i Norge. Derimot registrerer jeg at det har vært vanskelig å finne noen politiker som støtter avgiftsforslaget, forteller styremedlem Tom Bratlie i Xynergo som planlegger biodrivstoffproduksjon på Follum.

Permitteringsvarsel

I statsbudsjettet forslår regjeringen å fase ut avgiftsfritaket på biodrivstoff, med halv avgift i 2010 og full avgift året etter. Det vil si 3,50 øre per liter med dagens sats.

Men halv avgift på i underkant av to kroner neste år, vil være nok til at biodieselen blir den dyreste på markedet, påpeker Uniol som for fire måneder siden åpnet landets første biodieselfabrikk.

I kø for norsk biodrivstoff

Som følge av budsjettforslaget, sendte Uniol før helga ut permitteringsvarsel til sine 20 ansatte. I tillegg stoppet eierne en planlagt kapitaltilførsel, fordi de anser framtiden til bedriften som usikker.

Snudde samme dag

Mandag bekrefter imidlertid regjeringspartiene at de vil vurdere forslaget om avgift på biodiesel på nytt når forslaget til statsbudsjett behandles av Stortingets finanskomité.

Både Senterpartiets finanspolitiske talsmann, Per Olaf Lundteigen, og miljøvernminister Erik Solheim (SV) sier til NTB at de er åpne for en revurdering av avgiftsforslaget.

– Dette bekreftet for så vidt Kristin Halvorsen allerede samme dag som budsjettforslaget ble lagt fram, noe som er rimelig spesielt. Jeg er overbevist om at dette forslaget ikke blir vedtatt når vi behandler det i slutten av november, sier Frps fraksjonsleder i finanskomiteen, Ulf Isak Leirstein, til TU.no.

Les også: Håper regjeringen har tabbet seg ut

Dårlig investeringsklima

Bratlie synes det er positivt at politikerne har satt seg høye mål for utslippsreduksjoner og introduksjon av miljøvennlig drivstoff, og at de har lagt opp til en avgiftsstruktur som med ordinære markedsmekanismer gjør biodrivstoff konkurransedyktig.

– Men da kan de ikke fra den ene dagen til den andre snu fyllstendig om på rammebetingelsene. Gjennom forslaget alene har regjeringen bidratt til å skape usikkerhet. Næringslivet er avhengig av forutsigbarhet for å investere i miljøteknologi, sier Bratlie.

Det samme mener Uniol-direktør Thore Eilertsen.

– Politikerne viser at de er villig til å endre rammebetingelsene over natten. Og det er noe investorer hater, sier han til NTB.

Dette er en bekymring Leirstein (Frp) deler:

– Her snakker vi om investeringer som strekker seg over mange år. Når det skal hentes inn kapital, er forutsigbarhet et viktig stikkord. Selv om vi vinner fram i saken og regjeringen snur, er dette skadelig for investeringsklimaet i Norge, sier Leirstein til TU.no.

Sin del av regningen

I Finansdepartementets budsjettforslag påpekes det at de som kjører med alternativt drivstoff på tanken også bør være med på restens av bilistenes spleiselag.

Slutt på moroa for alternativt drivstoff

– Det meste av kostnadene ved bruk av personbil er knyttet til ulykker, kø og støy. Dette er kostnader som i liten grad varierer med valg av drivstoff. Dette taler for at også alternative drivstoff, som i dag er avgiftsfrie, ilegges drivstoffavgifter, heter det i forslaget.

Den samme argumentasjonen bruker finanskomiteens leder, Torgeir Micaelsen (Ap):

– Jeg mener det er en saklig god begrunnelse for avgift også på biodiesel. Spørsmålet er om avgiften skal innføres nå eller senere, sier Micaelsen til NTB.