Mulig ny Oslotrikk: Siemens har tatt seg bryet med å montere et bilde av trikken inn i Oslomiljøet. Vinner de kan dette blir en realitet om noen år. (Bilde: Siemens)

Oslotrikken

Seks aktører kjemper om å få levere ny Oslotrikk

Nå skal det forhandles.

Oslo skal få 87 nye trikker – flotte trikker, som skal erstatte de to generasjonene som befinner seg i trafikk i dag. 

Ingen av dem kan nok karakteriseres som flotte. Men det tar tid å kjøpe så mange trikker.

I dag ble seks leverandørgrupper prekvalifisert - oppsummert i faktaboksen nedenfor.

Nådde ikke opp

Prekvalifiseringen betyr at en del grupperinger ikke har nådd opp.Hvor mange det var som ville være med vil ikke Sporveien ut med, men om vi skal tro rykter vi har hørt dreier det seg om rundt 10.

I så fall er det fire leverandører som blir litt deppa i dag. I neste runde er det fem til som skal deppe. Men i mellomtiden skal det forhandles.

Disse gruppene er potensielle leverandører av ny Oslotrikk:

Alstom (Alstom Transport Norway, Alstom Transport S.A, Alstom Transporte S.A.).

Oslo Consortium (Bombardier Transportation Norway AS, Vossloh Kiepe GmbH).

CAF (Construcciones y Auixiliar de Ferrocarriles SA).

The Consortium of Siemens AG and Siemens AS (Siemens AS, Siemens AG).

Skoda (Skoda Transportation AS).

Stadler (Stadler Pankow GmbH).

Forhandlingene må skje med en viss fart, for Sporveien har ikke tenkt å gå i samme fella som sist da de nye SL95 trikkene ikke klarte vinterkulda.

Haster med to

Denne gangen må den utvalgte leverandøren vise til vintersikre trikker og skal levere to trikker i tide til utprøving vinteren 2019/2020.

– Oppstår det problemer skal vi ha tid nok til å rette dem opp og sørge for at resten av leveransen blir modifisert når de nye trikkene skal serieproduseres fra våren 2020. Derfor håper vi på en riktig snørik og kald vinter når vi skal teste trikkene, sier konserndirektør Marianne Vik i Sporveien som leder anskaffelsesprosjektet for trikk i Oslo.

Alle de nye trikkene skal være på plass rundt 2024.

Hvilke vurderinger er gjort?

Pris er selvfølgelig viktig, men er bare et av veldig mange kriterier.

- Vi vil vurdere en rekke forhold knyttet til de aktuelle selskapene. Vurderingskriteriene er selskapenes organisasjon og juridiske stilling, finansielle stilling, pålitelighet, status med hensyn til etikk, HMS, kvalitet og ledelse samt tekniske evner og faglig kompetanse, sier hun.

Leverandører Teknisk Ukeblad har snakket med forventer at totalsummen for leveransen, som er mye mer enn bare trikkene, vil ligge i underkant av tre milliarder kroner.

Sveitsisk: Eller blir det denne fra sveitsiske Stadler. Denne trikken skal videre til Danmark.
Sveitsisk: Eller blir det denne fra sveitsiske Stadler. Denne trikken skal videre til Danmark. Foto: ORV

Det er ikke sikkert at trikkenettet er det samme når de nye trikkene skal ut i trafikk. Det er planer om trikk langs Ring 2 og trikk til Tonsenhagen. I så fall kan de bli aktuelt å kjøpe enda flere trikker enn de 87.

Oppgraderer infrastrukturen

Samtidig med innkjøpsprosjektet pågår det et svært stort arbeid for å oppgradere trikkeskinnene. Det må til for at de nye trikkene ikke skal slites ut før tiden.

Oppgraderingen vil også utgjøre et betydelig beløp, men utføres i samarbeid med flere etater på mange steder, slik som i Prinsensgate, hvor hele veglegemet skal fornyes og alle slags rør og kabler i bakken skiftes ut.

I Prinsensgate er det det et godt samarbeid i gang mellom Bymiljøetaten, Sporveien, Ruter og Oslo Vognselskap. 

Det kan også bli aktuelt å gjøre de nye trikkene noe bredere enn dagens for å bedre kapasitet og komfort. I så fall vil man øke avstanden mellom skinnene i noen gater i forbindelse med skinnefornyelsen.

I tillegg til trikker og skinner må det også etableres mer trikkeparkering og nye verksteder.

Bedre interiør: Alle trikkene som er utstilt på den store messen for skinnegående trafikk InnoTrans 201 i Berlin har svært tiltalende interiør. Langt fra det Oslos befolkning er vant med.
Bedre interiør: Alle trikkene som er utstilt på den store messen for skinnegående trafikk InnoTrans 201 i Berlin har svært tiltalende interiør. Langt fra det Oslos befolkning er vant med. Foto: ORV

Mest mulig standard

Sporveien vil ikke begi seg ut i det ukjente. Trikkene skal være mest mulig standard og må ha bevist at de fungerer i andre byer.

De nye trikkene skal sannsynligvis være litt lengre enn SL 95, de såkalte Italiatrikkene, og ha mye mer kapasitet.

Sammen med det økte antallet trikker vil det gi trikkesystemet i Oslo betydelig bedre kapasitet enn de 40 SL 79 og 32 SL 95 som trafikkerer skinnene i dag.

Så får vi vente i spenning i sikkert et års tid eller så før seierherren kommer smilende ut fra møtet med Sporveien. Hvor mange vogner, hvor mange boggier, hvor mange aksler, hvor mange av dem med drift, og mange andre parametere skal nå på diskusjonsbordet.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)