VINDTUNNELEN I VOSS - STARTUP EXTREME

Se en gründer forsøke å fly

Norsk ekstrem-festival sendte gründere og investorer til værs.

VOSS: Åsmund Møll Frengstad, gründer og daglig leder av oppstartsbedriften Meshcrafts AS, blir bestemt skjøvet ut av den kraftige vinden av en erfaren fallskjermhopper. I halvannet minutt har gründeren svevet rundt i vindtunnelen til VossVind. Her har Frengstad funnet ut hvor lite bevegelse som skal til før kroppen fyker inn veggen, ned mot nettingen eller forsvinner opp i tårnet. 

Nå står han svett og salig i slusen utenfor.

– Jeg har gjort mye rart, men aldri dette.

Les også: Dette ville den amerikanske investoren kastet penger på i Norge

Internasjonal starthjelp

Frengstad er en av rundt 300 gründere, investorer og journalister fra inn- og utland, som denne uken ble busset fra Bergen til Voss Fjellandsby, Bavallen.

Her ble de stuet sammen i hytter med gress på taket, telt, kajakker og propellfly. Servert rømmegrøt, smalahove og betydelige mengder øl, alt i et forsøk på "å nettverke" fram gode relasjoner. Kanskje, om noen måneder, settes det en signatur på et papir som gir norske gründere sårt tiltrengte midler for å virkeliggjøre forretningsideen.

Eller, aller helst, ta den videre ut i den store verden.

– Mange av oppstartsbedriftene i Norge kan gjøre det stort. Vi ser at de mangler internasjonal synlighet og investorer. Internasjonale investorer bringer ikke bare kapital, men også erfaringen du trenger dersom du skal ekspandere utenfor Norge, sier prosjektleder og medarrangør Yvonne Edseth i Startup Norway.

Les også: Her vil de etablere Norges nye gründer-bydel

Silicon Valley

Gründerne som deltar er spesialinviterte, etter en søkerrunde. I juryen satt blant annet medgrunderen av 500 Startups, et kombinert såkornsfond og akselleratorprogram i Silicon Valley.

Fire ganger i året kjører selskapet 30 bedrifter gjennom en "akselleratorprosess" hvor gründerne får ekstra investormidler og hjelpes til å ta selskapet et skritt videre. Percival mener norske gründere har et forbedringspotensiale:

– De må komme seg ut på markedet så raskt de kan. Ofte er de litt treige. De må også finne en klar vei til det britiske eller amerikanske markedet, det norske markedet er altfor lite, sier Percival til Teknisk Ukeblad.

Så langt har 500 Startups investert i to norske selskaper, returbil.no og Techpear. Sistnevnte er et selskap som på en ny måte skal hjelpe selskaper å rekruttere de riktige folkene. Denne uken har Percival også hatt møter med andre selskaper tilknyttet oppstartsinkubatoren Startuplab i Oslo.

– Vi vil gjøre mer i denne regionen. Vi snakker i øyeblikket med med flere oppstartsbedrifter, vi nettverker og prøver noe nytt, sier Percival.

Den lukkede gjestelisten inneholder alt fra oppstartsbedrifter med som allerede har etablerte investorer og kunder, til selskap som nærmest er helt i startgropa. Meshcrafts er blant de sistnevnte.

Fikk avslag fra Innovasjon Norge: Fikk avslag fra Innovasjon Norge, slo an i USA

Smart elbil-system

Oppstartsselskapet begynte som en studentbedrift på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) i 2013, og utvikler ladesystemer til elbiler. De har vunnet flere studentpriser, som Teknas beste studentprosjekt i 2013, og har fått støtte fra Innovasjon Norge. Foreløpig har de bare en investor, som eier knappe 15 prosent av det lille selskapet. I 2014 hadde Meshcrafts 13.000 i underskudd og 250.000 i egenkapital.

– Vi utvikler et system som gjør det ekstremt enkelt for både sluttbruker og eier av ladestasjoner å få den informasjonen som skal til for å få flere til å kjøre elbil. Vi sitter på en startup-plan og søker aktivt investorer for å ta det neste steget, sier Frengstad, som er sivilingeniør innen maskinteknikk.

Systemet består av en hardware som kan gjøre "dumme" ladestasjoner online og smarte. Et nettverk som håndterer informasjonen i økosystemet og en lade-app som kan rute den enkelte elbilen fra A til B og fortelle hvor den bør lade på veien dit, ut i fra type bil og sjåførens kjøremønster.

– Drømmescenariet er å få demonstrere teknologien i en storby i Norge og gjøre ladeinfrastrukturen supersmart, sier Frengstad.

Intelligent smarthjem

Et selskap som har kommet betraktelig lenger er det tre år gamle selskapet Viva Labs. Smarthus-selskapet tilbyr en skybasert løsning som skal lære av huseiernes adferd, og kontrolleres av selskapets software og nettbrett.

I mars hentet Viva Labs inn en emisjon på 3 millioner kroner fra Founders fund, Investinor og en gruppe private investorer for å satse internasjonalt.

– Vi har på mange måter ambisjoner om å lage kunstig intelligens for hjem. Smarthus er laget av nerder for nerder, og du må synes det er morsomt å være systemadministrator for hjemmet ditt. Vi tror smarthus bør fungere som en vaskemaskin for at det skal nå massemarkedet, sier daglig leder i Viva Labs-gründer Henrik Holen.

Visste du at: Nordmenn er reddest i Norden for å mislykkes som gründere

Sosiale medier-verktøy

Et av de mest etablerte selskapene på Startup extreme er Socius et Berlin-basert selskap etablert av norske gründere, med Barcelona-basert utvikler og russisk utvikler.

Socius lager verktøy for sosiale medier, slik at merkenavn kan ta kontroll over informasjon og poster i ulike sosiale medier, og presentere dem på en nettside.

– Det hele startet med at vi så en artikkel i Mashable som fortalte hvordan du kunne oppleve New York fashion week. Det var en liste over ti twitterkontoer, ti instagramkontoer og ti pinterestboards du kunne følge. Vi tenkte at dette kunne gjøres bedre, og lagde en nettside hvor vi samlet inn og presenterte det beste av rundt 200.000 poster i sosiale medier. Vi fikk over trekvart millioner besøkende, som brukte over fem minutter på siden. Da tenkte vi at vi var inne på noe, sier Frode Jensen fra Oslo.

Så langt har Socius blant annet det amerikanske medieselskapet Condé Nast og Berlinalen, Berlins internasjonale filmfestival på kundelisten. De samarbeider også med det tyske forlaget Axel Springer.

Slik gikk det: På tre uker skulle norske gründere erobre Singapore. Slik gikk det

Mindre babling

– Vi har valgt å delta her på Voss, fordi vi trenger flere investorer. Det er ikke bare å spørre om pengene, skrive under og så få en sjekk. Det er et samarbeide som skal vare i mange år. Vi hører historier om investorer som friker ut og gjør dårlige ting for selskapet. Når man bruker tid med å blir kjent, som her, får man bedre innsikt, sier Jensen.

Planen er at Startup extreme skal bli en årlig begivenhet. Edseth i Startup Norge har ikke totalkostnaden for festivalen så langt, men sier de var avhengige av sponsormidler fra DNB, Innovasjon Norge og Hordaland fylkeskommune for å få gjennomført festivalen.

Samtlige Teknisk Ukeblad snakket med, inkludert Silicon Valley-investor Sean Percival, mener den nye, norske ekstrem-konferansen er unik. Også i internasjonal sammenheng.

– Mange tech-eventer er veldig kjedelige. Du sitter i et konferanserom og hører folk babler. Det er det samme hver gang. Her er det mye mer fokusert på nettverking, få nye venner og gjøre ekstreme aktiviteter sammen, sier Percival til Teknisk Ukeblad.

Det er ikke tilfeldig.

– Det tar gjerne mange måneder å ta en investeringsbeslutning. I den perioden handler det gjerne om å bygge vennskap, sier Percival.

Les om: Disse 20 oppstartsbedriftene bør du følge med på i 2015