MOTOR

Se 85 kampfly på Ørland

Den flygende stridsvognen Hind, MiG-29, Rafale, Gripen, Eurofighter, F/A-18 og F-16. Snart kan du se 85 kampfly på nært hold.

16. feb. 2012 - 10:20

Ørland hovedflystasjon er arenaen til det som blir årets happening i et ellers travelt flyår i Norge.

Lørdag 2. juni arrangeres Nato Tiger Meet Airshow 2012 .

– Per i dag har vi 85 påmeldte fordelt på 35 avdelinger fra 18 nasjoner. Dette er ingen liten sak. Det er tross alt Natos største øvelse i 2012, sier Martin Tesli som er flyger og altmuligmann i forbindelse med tigertreffet og flyshowet.

Oppvisning med MiG-29 og Mi-24

Alle med det minste snev av flyinteresse får høy puls ved å kikke på deltakerlista.

Samtlige maskiner blir satt på statisk utstilling, mens nøyaktig hva og hvem som flyr oppvisning vil bli avgjort tett inntil arrangementet.

Imidlertid er det allerede nå meldt inn flydisplay fra både en fransk Rafale, en spansk F/A-18 og en belgisk F-16.

Og dessuten fra to tidligere Nato-fiender: et slovakisk MiG-29 og et tsjekkisk Mi-24 Hind.

TIL ØRLAND: Slovakisk MiG-29 Nato Tigers

Gripen og mange F-16

Ved siden av F-16 fra 338-skvadron, som altså er den norske Tiger-skvadronen, kommer det tilsvarende fly fra Nederland, Polen, Tyrkia og Hellas.

Både Ungarn og Tsjekkia kommer med Jas-39 Gripen fra Saab.

Fra Norge stiller også Westland Sea King, P-3 Orion og deHavilland Vampire fra Flyvåpenets historiske skvadron. En annen kjær veteran som kommer er PBY-5A Catalina.

TIL ØRLAND: Jas-39 Gripen med tigerøyne på canardvingene. Nato Tigers

Rafale og Mirage 2000–5

Frankrikes testskvadron Escadron de Chasse et d´Expérimentation 05.330 kommer med både Rafale og Mirage 2000–5 Mk2, begge fra Dassault.

Amerikanerne stiller med tankfly og kampfly. Om det blir F-16 eller F-15, er ennå ikke avgjort.

Britene stiller med AW-101 (EH-101) Merlin, tremotorshelikopteret fra AgustaWestland som også kan bli Sea Kingens erstatter i den norske redningstjenesten.

De stakkars italienerne fra 21 Gruppo bruker 16 timer på å fly nordover med sin AB-212 Twin Huey.

TIL ØRLAND: Tigermalt Rafale fra den franske testskvadronen EC 05.330. Nato Tigers

Gratis inngang

Også i 2007 ble det arrangert en åpen dag i forbindelse med at Ørland var vertskap for dette årets treff for Natos tigerskvadroner .

Flyshowet i forbindelse med tigertreffet i 2007 ble arrangert på sparket, forteller Birger Austad som er operativ leder.

– Dette flyshowet ble arrangert litt på sparket, men endte likevel opp med å bli et forrykende show. Et av de beste jeg har vært på. I år tar vi i litt ekstra, med inviterte displayflygere. I bunn ligger altså Nato Arctic Tiger Meet, men vi fyller på og lager et kjempestevne. Og det er fortsatt gratis, sier Austad.

For fem år siden hadde Ørland Airshow mellom åtte og ti tusen tilskuere.

– I år håper vi på det dobbelte. Interessen er formidabel. Vi starter med en «spotters day» fredag, og der har allerede 150 utlendinger meldt seg på, forteller presseoffiser Morten Rosenlund.

De heldige flyspotterne fredag får med seg Tiger Wing, med 12–14 tigermalte fly i formasjon.

TIL ØRLAND: Tigerdekorert Mi-24. Nato Tigers

Portugal trakk seg

Finanskrisa gjorde at Portugal, som egentlig skulle arrangere årets Tiger-treff, måtte trekke seg.

Dermed meldte det norske luftforsvaret seg og overtok prestisjeøvelsen på kort varsel.

– Ørland har kapasiteten til å arrangere slike store Nato-øvelser som gir oss veldig bra trening til en veldig liten penge, sier Tesli.

Tesli påpeker at dette blir ei mildt sagt innholdsrik flyhelg. Ikke bare på Ørlandet, men det starter med 100-årsjubileum for Start-flygingen i Horten. Søndag markeres 100-årsjubileet på Kjeller .

– Her er det mulig for et hat trick for dem som ikke redd for å forflytte seg litt, sier Tesli.

Det bør også nevnes at helga etter arrangeres Sola Air Show og helga etter der igjen Bodø Air Show .

Dysset ned i 2010

Markeringen i Horten gjelder altså premierløytnant Hans Fleischer Dons som 1. juni 1912 var den første nordmann som fløy med et norsk fly over norsk jord.

Den 48 kilometer lange turen gikk fra Horten til Fredrikstad og varte i 35 minutter.

Det hadde vært fløyet i Norge allerede i 1910 da svenske Carl Cederström tok av fra Etterstadsletta med sitt «Bil-Bol».

Men dette ble forbigått i stillhet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.