Et nyutviklet løsning med satellitter og kommersielle mobilnett skal gjøre det billigere å etablere digitale togsignaler. Norge avventer aventuell bruk. (Bilde: Colourbox)

3INSAT

Satellittsignaler skal gjøre det billigere å bygge ut digital togstyring

Løsningen er teknologisk klar for norsk jernbane.

Et europeisk prosjekt har utviklet bruk av satellitt for overføring av digitale togsignaler.

Ideen er at dette kan være alternativ ERTMS-teknologi i områder hvor det blir for kostbart med bakkebasert kommunikasjonsutstyr.

Les mer om ERTMS: Slik skal jernbanen bli digital

Romfarten betaler

Prosjektet kalles Train Integrated Safety Satellite System, forkortet 3insat. Sentrale partnere er den tyske romfartsorgansiasjoinen DLR og teknologileverandøren Ansaldo STS.

Mobiloperatøren Vodaphone er med på laget, og European Space Agency (ESA) bidrar med finansiering, melder ESA selv.

Med ERTMS fjernes de fysiske lyssignalene og kablene i bakken. I stedet får togfører signaler inn på en skjerm på dashbordet via jernbanens eget mobilsystem gms-r.

Her er det sentralt å fastslå togets posisjon, som angis med sensorer, såkalte baliser, i sporet.

3insat blir en utvidelse av ERTMS, der balise-data erstattes av virtuelle rapporteringspunkter langs toglinjen.

Satellittnavigasjon på toget varsler når et slikt rapporteringspunkt passeres, og informasjonen overføres digitalt til signalanlegget.

Overføring av data foregår på Vodaphones mobilnett i stedet for gsm-r.

Les også: Felles trafikkdata fra fly, tog, bil og skip skal gi mer effektiv transport

Fra utprøving av det satellittbaserte signalsystemet 3insat. ESA

Kobles med bakkeutstyret

Hensikten er å finne løsninger som er rimeligere å bygge ut i grisgrendte strøk med lav trafikk.

Metoden er å benytte eksisterende satellittressurser og kommersielle mobilnett fremfor å bygge ut med dedikert bakkeutstyr.

Etter en demonstrasjon av løsningen på passasjertog på Sardinia i Italia i april, skal den gjennomgå mer utprøving de neste månedene.

Neste skritt blir å koble 3insat sammen med ERTMS-systemet for videre utprøving.

Etter planen skal det kjøres tester og tas en avgjørelse på det i september. Først etter å ha høstet erfaringer herfra, vil det bli aktuelt å ta i bruk løsningen på jernbanenettene ellers i Europa.

Les også: Dette er Norges mest moderne tog

Norge avventer

I Norge er ERTMS-utbyggingen på trappene, med en pilotstrekning i gang i Østfold.

Ifølge Jernbaneverket er det mulig å ta i bruk 3insat på norske linjer.

De er imidlertid ikke aktuelt å teste det ut foreløpig.

– 3InSat er ennå ikke beskrevet som en standard for ERTMS, og vi vil derfor foreløpig ikke innføres som et delsystem i Norge, sier teknisk rådgiver Kjell Holter i Jernbaneverket, til forskning.no.

– Vi er en liten jernbanenasjon og må forholde oss til standarder som større jernbaneforvaltninger velger, påpeker han.



På tampen av året skal det satellittbaserte systemet alene benyttes for digitale togsignaler i Australia.

Les også:

Kan dette være maskinen som får togene til å gå i rute?

Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen

Ny maskin støper vei og legger skinner i ett