Den firkantede tunnelboremaskinen er billigere å bruke enn en konvensjonell rund TBM. (Bilde: China Railway Engineering Equipment Group)

TUNNELBOREMASKIN

Singapore tar i bruk firkantet tunnelboremaskin

Stadig mer populært.

For å unngå unødvendig store utgravninger i tettbygde områder og byer har kinesiske ingeniører utviklet en helt ny tunnelboremaskin (TBM).

I motsetning til konvensjonelle, runde TBM-er, tester de nå ut en firkantet TBM i forbindelse med utbyggingen av ny metrolinje i Singapore. Det skriver Ingeniøren.

Økende popularitet

Metrolinjen som skal bygges ut skal være hele 43 kilometer lang, og ville med en konvensjonelle metoder ført til oppgraving av både veier og gangtunneler i forbindelse med utbyggingen, noe byggherren ikke ønsket.

Entreprenøren, China Railway No. 5 Engineering Group, har derfor valgt å benytte seg av den firkantede tunnelboremaskinen.

Maskinene har vært populære de siste årene, og er tidligere brukt i de japanske byene Kyoto og Fukuoka.

Firkantede tunnelboremaskiner
TBMen er 300 tonn tung, 7,6 meter bred og 5,6 meter høy. China Railway Engineering Equipment Group

Mer presist

Fordelene med firkantede TBM-er, kontra runde, skal være at man ikke fjerner like mye jord.

Der en rund TBM vil grave ut noe mer masser enn man har behov for, kan man ved bruk av en firkantet TBM velge akkurat hvor høy tunnelen skal være.

På den måten kan du også bore tettere mot jordoverflaten.

Langt mindre maskin

Tunnelboremaskinen som skal benyttes til prosjektet er 300 tonn tung. Den har en bredde på 7,6 meter, og er 5,6 meter høy.

Maskinen utstyres med seks skjærehoder og krever 14 arbeidere under drivingen.

Den er med andre ord en god del mindre enn TBM-en som skal drive norske Ulriken i Bergen, da denne maskinen veier hele 1800 tonn, og har en diameter på 9,33 meter.