Mens solslyng er et fenomen de flreste kjenner til, er det ikke alle som vet at togskinnene heller ikke tåler kuldegrader så godt. (Foto: NSB)

SKINNEBRUDD

Derfor står togene i vinterkulden

Dette skjer med skinnene.

Mens mange av oss har hørt om solslyng og problemene sterk varme kan skape for jernbaneskinnene, er det ikke like mange som vet at skinnegangen heller ikke nødvendigvis tåler kuldegrader spesielt godt.

Onsdag morgen var det nemlig nettopp dette som var problemet, da det oppstod tre skinnebrudd på togstrekningen mellom Ski og Kolbotn.

Eldre skinner utsatt

I utgangspunktet skal skinner tåle trafikk- og temperaturkrefter uten at brudd oppstår.

Men siden skinnene er laget av stål, som søker å trekke seg sammen når det er kaldt og utvider seg når det er varmt, blir det ikke alltid sånn.

– I og med at skinnene er helsveisede og festet til svillene kan de ikke bevege seg fritt. Da oppstår det store strekkrefter. Ved lave temperaturer blir skinnene i tillegg sprøere og mindre motstandsdyktige mot slagpåkjenninger, forklarer Frode Teigen, sjefingeniør i Jernbaneverkets teknologiavdeling.

I feilfrie skinner utgjør ikke dette noe problem.

– Men spesielt eldre skinner kan ha små sprekker som kan resultere i skinnebrudd ved lave temperaturer når strekkreftene er store og skinnene er sprø, sier Teigen.

Kan være farlig

Skinnebrudd er et resultat av sprekker som vokser inni skinnen.

– De svekker skinnen slik at den ikke klarer å motstå belastningene fra tog- og temperaturkrefter, sier Teigen.

Han forteller at skinnebrudd i de aller fleste tilfeller er ufarlig, og at det i svært få tilfeller fører til avsporing.

– Men det kan bli farlig dersom skinnebrudd ikke oppdages, og større biter av skinnen faller av, sier han.

– Hva kan i verste fall skje?

– I verste fall kan toget spore av. Men tallene våre viser at dette er svært uvanlig, og ikke skjer i mer enn hvert tusende tilfelle.

Rødt lys

I de fleste tilfeller oppdages skinnebrudd ved at signalanlegget melder fra om feil.

– Det er fjernstyringsanlegget som melder i fra i de flest tilfeller, men det hender også at feilen oppdages av vedlikeholdspersonell eller lokfører, sier Teigen.

Når feilen er oppdaget stopper trafikken opp, mens den ødelagte skinna skiftes ut.

– Siden man ikke kan sveise skinner i mange minusgrader bolter man på plass en ny skinne, som sveises når temperaturen senere tilsier det, forklarer han.