(Bilde: Roald, Berit)
RASJONERING: Mens det går mot saltrasjonering i Danmark er det så kaldt i Norge at Vegvesenet ikke får brukt salt. (Bilde: Scanpix)

Saltmangel truer Europa

  • arkivnyheter

Danske bilister må forberede seg på mer is og glatte veier. Grunnen er at det harde vinterværet over hele Europa er i ferd med å tømme saltlagrene. Det er rett og slett ikke nok veisalt tilgjengelig, skriver Danmarks Radio på sine nettsider.

Flere uker med frost og snøfall skal ha ført til saltmangel over hele Europa. I Danmark har blant annet Ikast-Brandbo kommune tatt sand i bruk der salt egentlig skulle vært benyttet.

– Det vil bli brukt mer sand enn salt fremover og derfor vll sneen og isen bli liggende lengre i kjørebanen, som blir ujevn å kjøre på. I ytterste konsekvens kan det gi glatte kjørebaner, sier drifts- og anlægssjef Allan Hansen til DR.

Fire gange så mye salt

Akzo Nobel Salt, som produserer veisalt både i Mariager i Danmark og i Holland, kaller situasjonen for presset.

– Der er kjøpt opp til fire ganger mer salt enn normalt og vi kjører produksjonen for fullt. Men lagrene ble tømt på to uker i desember og det er vanskelig å henge med, sier salgssjef Kim Holleufer

Rasjonering

Både Akzo Nobel Salt, Chemisafe og Brøste A/S melder om at de rasjonerer salt mens de venter på at store skipslaster med salt skal komme til Danmark og redde situasjonen.

– På Jylland og på Fyn har vi begynt rasjonering. På Sjælland er det litt bedre, men hvis det fortsetter to uker til så tror jeg ikke vi kan skaffe salt. Det vi i hvert fall bli ventetid, sier Per Nygaard, regionsjef i Brøste.

Han forteller at situasjonen blir ekstra vanskelig fordi etterspørselen etter salt er stor i hele Europa.

Eksport fra Norge

– Ja, det stemmer at det er kritisk i Danmark, bekrefter Kim Aslaksen, markedssjef i GC Rieber Salt AS. – Akkurat nå er vi i ferd med å få av gårde en båtlast salt fra vårt lager i Sarpsborg til Danmark, sier han.

GC Rieber har et datterselskap i nabolandet som også tidligere i vinter har fått salthjelp fra det norske morselskapet.

– Det er et logistikkproblem og ikke et produksjonsproblem. Plutselig vil alle ha salt, i store mengder og det er ikke kapasitet til å skipe ut så store mengder. Mens årsforbruket i Danmark ligger på 200 – 300 000 tonn er det nå levert mer enn 100 000 tonn på halvannen uke, sier Aslaksen.

– For dem som bestiller salt nå er det to til fire ukers leveringstid fra produsent. I Norge har vi tilstrekkelige lagre, forsikrer Aslaksen.

Normalt i Norge

I Norge har vi ingen grunn til bekymring, ifølge Erik Riste, kommunikasjonssjef i Mesta. – Vi har nok salt og frykter ikke mangel. Vi bruker en leverandør i Tunis og får saltet levert direkte derfra, sier han. Mesta har om lag 50 prosent av det norske vintervedlikeholdet for Statens Vegvesen.

– Nei, vi har ingen saltmangel. Om vi skulle ha noe problem så måtte det være at det er for kaldt, vi får ikke brukt saltet, sier Sissel Sandelien, direktør for region øst i Statens vegvesen.