IKKE STAVANGER-BERGEN: Jernbaneverket mener den strekningen er for krevende å bygge ut, og vil at den først skal komme senere ved en eventuell utbygging av høyhastighetsbane. (Bilde: Alexandre MARCHI )

Sakte fart for høyhastighetstog

  • Motor

Prosjektansvarlig for høyhastighetstog i Jernbaneverket, Lars Erik Nybø, vil ikke forskuttere tidspunktet for Norges første høyhastighetstog.

Heller ikke kostnadsanalyser vil han snakke om

– Det er alt for tidlig. Når det gjelder tidspunkt, er nok selv år 2020 ikke aktuelt, men ellers verken vil eller kan jeg uttale meg om dette, sier Nybø.

Supertog kjører i 550 km\t

Flere strekninger

I hovedsak er tre tyske konsulentselskap i gang med vurderinger av mulighetene for høyhastighetstorg på strekningene Oslo-Trondheim, Oslo-Gøteborg og Oslo-Bergen.

– Disse strekningene er de mest interessante å studere nå. Men det betyr ikke at det bare er disse og ingen andre strekninger som kan være aktuelle, sier Nybø.

Marked og plassering

Det er først og fremst markedet og plassering av eventuell skinnegang som nå vurderes.

– Det går på hva slags type driftsopplegg (rutetilbud) og stoppmønster som vil være hensiktsmessig, i tillegg til hastighet. Et av de viktigste poengene er jo at et høyhastighetstog skal kunne konkurrere med fly på reisetid, sier Nybø, som antyder en reisetid mellom Oslo og Trondheim på to timer og 45 minutter.

– Hvis denne strekningen blir aktuell, har de tyske konsulentene sett på en linje gjennom Østerdalen som det mest aktuelle.



Alternativer

På strekningen Oslo-Bergen vurderes to alternativer.

– Det ene er Haukelibanen. Det er også snakk om den sørnorske høyhastighetsringen Oslo-Bergen-Stavanger-Kristiansand-Oslo. Når det gjelder Haukelibanen, ser man på muligheten for y-kryss på Haukeli. Da blir det i så fall Oslo-Haukeli-Bergen og Oslo-Haukeli-Stavanger. Men det vurderes også bare Oslo-Bergen på selvstendig grunnlag, sier Lars Erik Nybø.

Planer for tog i høyhastighet