Motor

Supertog kjører i 550 km\t

Det tyskutviklede magnettoget som forbinder flyplassene rundt Shanghai med byens sentrum er blant det første kommersielle magnettogene i verden.
Det tyskutviklede magnettoget som forbinder flyplassene rundt Shanghai med byens sentrum er blant det første kommersielle magnettogene i verden.
Stein Jarle Olsen
2. mai 2007 - 15:14

Det japanske togselskapet JR Tokai bestemte seg fredag for å bygge ut såkalte maglevtog på strekningen Tokyo - Osaka, melder Nyteknik.se.

10 000 milliarder yen

Kostnadsrammen for prosjektet, som har fått navnet "Chuo Shinkansen," er på ti tusen milliarder yen.

Det tilsvarer cirka 519 milliarder norske kroner.

– Den eksisterende togbanen mellom byene har for lengst nådd sin maksimale kapasitet, sa direktør Masayuki Matsumoto på en pressekonferanse.

De nye togene skal ha en snitthastighet på rundt 550 kilometer i timen, og kan dermed trafikkere Tokyo - Osaka på rundt en time.

En stor del av strekningen skal gå gjennom tunneler.

581 km\t

JR Tokai begynte allerede i 1962 å utvikle magnetsvevetog.

I 2003 ble et slikt tog målt til en hastighet på 581 km\t.

Til sammenlikning satte franske V150 nylig fartsrekord for "vanlige" tog med en topphastighet på 574,8 km\t.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 

- 269 grader

Slike tog brukte lavtemperaturkrevende superleder-magneter av en niob-titanlegering, og benytter kjøling helt ned til - 269 grader.

Nå har JR Tokai imidlertid utviklet magneter av vismut som "kun" krever kjøling til - 253 grader, noe som gjør kjølingen enklere.

Ferdig innen 2025

Det japanske togselskapet regner med å begynne geologiske undersøkelser av den planlagte traséen innen kort tid, og banen skal stå ferdig innen 2025.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.