Saab-sjef Jan Åke Jonsson og konsernet hans har fått innvilget gjeldsforhandlinger. (Bilde: Scanpix)

Saabs søknad innvilget

Ifølge Sveriges Radio Väst skal advokaten Guy Lofalk lede forhandlingene.

Kjapt

Beskjeden kom knappe tre timer etter at bilkonsernet kunngjorde at de hadde levert inn søknaden.

Omorganiseringen av Saab skal etter planen skje i løpet av en tremåneders periode og kommer til å kreve kapitaltilskudd for å lykkes, skriver General Motors i en pressemelding.

Ikke konkurs

I løpet av denne perioden kommer Saab til å fortsette å drive som vanlig, ifølge Saab-eieren.

I og med at søknaden ble innvilget, kan ikke kreditorer begjære Saab konkurs i løpet av perioden.

Les mer om Saabs søknad: Saab søker konkursbeskyttelse

– Dette er et uttrykk for at en ikke ønsker å kaste alle kortene i dag, men prøve videre. Nå blir det opp til forhandlingslederen å se hva en kan få til, for eksempel muligheten for salg av deler av Saab, sier professor i forretningsjuss ved Handelshøyskolen BI Tore Bråthen til NTB.

Offentlige gjeldsforhandlinger, eller företagsrekonstruksjon, kan i Sverige innvilges til selskaper som det er sannsynlig at kan oppnå lønnsom drift i framtiden. I løpet av perioden er det vanlig at kreditorer går med på å skrive ned deler av selskapets gjeld, skriver E24.se.

30.000 jobber

Informasjonsansvarlig ved fabrikken i Trollhättan, Margareta Högström, sa til GT.se at de ansatte ikke skulle gå hjem fra jobb fredag.

– De skal fortsette å jobbe, sier hun.

Saab har rundt 3.700 ansatte i Trollhättan og Saabs framtid vil ha stor betydning for innbyggerne i industribyen nord for Göteborg.

Om fabrikken legges ned, kan ringvirkningene innebære at opptil 30.000 mennesker mister jobben de neste årene.

Leverandører sliter

Innvilgelsen av offentlige gjeldsforhandlinger betyr at Saabs underleverandører, hvorav mange har fordringer på bilprodusenten, vil måtte vente på betaling.

– Dette er mer dramatisk enn mange tror, ettersom mange underleverandører hadde problemer med likviditeten allerede før Saab havnet i uføret, sier Svenåke Berglie, administrerende direktør i FKG, en organisasjon for underleverandører.

FKG anbefaler sine medlemmer å fortsette å levere til Saab, men å sikre seg betaling.

– Kontantbetaling ved levering er en mulighet, sier Svenåke.

Opel

Tidligere i uken varslet Saab-eier General Motors at de ikke ønsker å satse mer penger på den svenske datterbedriften. Den svenske staten vil heller ikke redde Saab.

Konkursbeskyttelse, gjeldsnedskriving og omorganisering ble dermed ansett som selskapets siste sjanse for å unngå konkurs.

I Tyskland diskuteres muligheten for et nytt europeisk bilselskap, etter at General Motors gjorde det klart at de er forberedt på å selge alle sine europeiske selskaper.

Ifølge regjeringssjefen i den tyske delstaten Nordrhein-Westfalen, Jürgen Rüttgers, kan det være en løsning å danne et europaselskap der Opel, Vauxhall og Saab inngår.