SOM VENTET: Saab bekreftet i dag at konsernet søker om konkursbeskyttelse, eller såkalt rekonstruksjon. (Bilde: Scanpix)

Saab søker konkursbeskyttelse

Konkursbeskyttelse, eller företagsrekonstruksjon, kan i Sverige innvilges - dersom om man tror at selskapet kan oppnå lønnsom drift i framtiden hvis bare gjelden tas hånd om.

En dommer i Vänersborg tingrett skal nå vurdere søknaden, og svaret forventes i løpet av dagen.

9 måneders frist

Rekonstruksjon innebærer at selskapet beskyttes mot konkurskrav fra underleverandører og andre kreditorer.

Selskapet får da ni måneder på seg til å bli levedyktig, og de ansatte får lønn i perioden.

Les også: Mot konkursbeskyttelse for Saab

En mekler vil i nimånedersperioden se hva som kan gjøres for å få nedskrevet gjeld hos kreditorene.

Saab må på sin side kutte kostnader, for eksempel gjennom omorganisering og oppsigelser.

- Uunngåelig

Uansett ser det mørkt ut for Saab, mener advokat Rolf Åbjörnsson, som har lang erfaring med konkursbeskyttelsessaker.

– Det er mulig at man håper på at det finnes skjulte verdier, men jeg tror ikke General Motors ikke ville kjent til det, sier Åbjörnsson til nettstedet e24.se.

Les også: – GM har sviktet Saab

Han tror det ender med en rekonstruksjonsperiode på tre måneder og at det betyr kroken på døra for Saab.

– Problemet er finansieringen. Det er mulig at det rettslig sett finnes måter å trekke dette ut på, men man må jo finansiere virksomheten. En mulighet er et støttelån fra staten, men vi vet jo at den ikke er villig til å hjelpe. Jeg tror man allerede har forsøkt alt, sier advokaten.

Ber lastebiler snu

Flere leverandører i Tyskland har ifølge Göteborgs-Posten bedt lastebiler på vei til Saab-fabrikken i Trollhättan om å snu på grunn av usikkerheten de siste dagene.

Også svenske PE Plast, som kun hadde en muntlig avtale med Saab, har avbrutt leveransene. Bedriften krever nå en avtale svart på hvitt.

– Vi er en liten, nystartet bedrift med elleve ansatte og må kunne kjenne oss trygge på kundene våre. Mitt håp er at vi for til en avtale med Saab, slik at vi kan gjenoppta leveransene, sier PE Plasts administrerende direktør, Patrik Ekwall.

Ifølge årsberetningen for 2007 skyldte Saab underleverandørene til sammen 2,9 milliarder svenske kroner. Lite tyder på at gjelden har blitt mindre i løpet av 2008.

– Saab kan bli dråpen

En konkurs hos hjørnesteinsbedriften vil gå hardt utover små- og mellomstore bedrifter i Sverige.

Les også: Norske bedrifter vil bli rammet av Saab-konkurs

Sven-Åke Berglie i bildelprodusentenes organisasjon FKG regner med at omkring 40 bedrifter vil gå under som følge av en eventuell konkurs hos Saab.

– Det kan bli dråpen som får begeret til å renne over for en rekke allerede hardt prøvede bedrifter som fra før sliter med store likviditetsproblemer, sier Berglie.

De svenske underleverandørene som har investert i maskiner og utstyr med tanke på å produsere deler til den planlagte revisjonen av Saab-modellen 9-5, har god grunn til å føle uro, mener Berglie.

– Om den modellen ikke kommer i produksjon, snakker vi om et par hundre millioner kroner i bortkastede investeringer. Både svenske og utenlandske underleverandører får det tungt, spår han.

Støtter Olofsson

Berglie understreker at han ikke vil be den svenske staten om å kompensere for eventuelle tap en Saab-konkurs vil medføre for bildelprodusentene.

Der er Berglie på linje med det svenske folk. I en undersøkelse offentliggjort i Aftonbladet svarer halvparten at de er mot at staten skal bruke store summer på å redde Saab.

En tredel ønsker næringsminister Maud Olofsson skal trå hjelpende til med milliardbeløp. Det er de unge som er mest positive til å støtte Saab.