MØRKE UTSIKTER: De ansatte i Saab fikk ingen endelig avklaring på selskapets framtid tirsdag. Eierne i GM er imidlertid klare på at Saab må klare seg selv fra 2010. (Bilde: Scanpix)

– GM har sviktet Saab

Røde tall i bilindustrien i Europa

  • General Motors’ europeiske avdeling – som eier merkene Opel Chevrolet og Saab – har opplevd en nedgang i salget på 34,9 prosent.
  • Saab alene har en nedgang på 55,1 prosent.
  • Volkswagen-gruppen har en tilbakegang i salget på 18,8 prosent.
  • PSA-gruppen – som eier Peugeot og Citroën – har en nedgang i salget på 24,8 prosent.
  • Volvo har en nedgang i salget på 36,6 prosent.

(Kilde: AP, TT) (©NTB)

Men regjeringen har allerede gitt beskjed om at den ikke vil redde bilprodusenten, og mener at GM må ta et større ansvar hvis det skal være aktuelt med en krisepakke.

GM vil ikke

– Vi har vært tydelige fra dag én om at det ikke vil være aktuelt. Vi har andre saker som skattebetalernes penger skal gå til. Er de klare til å ta ansvar, er vi klare til å diskutere. Men om ikke engang de tror på Saab som selskap, hvorfor skulle vi bli bedre eiere? spør statssekretær Jöran Hägglund i næringsdepartementet.

Tirsdag leverte GM sine planer for omstrukturering av selskapet til amerikanske myndigheter. Der kommer det fram at GM ikke har til hensikt å fortsette som eier av Saab.

– Snart konkurs

Samtidig ber GM den svenske staten om å bla opp 5 milliarder kroner for å redde selskapet.

– Med mindre svenske myndigheter trer støttende til, så vil Saab være konkurs så tidlig som denne måneden, sier GMs toppsjef Rick Wagoner.

GM opplyser at det haster med tanke på å redde Saab, og at behovet for frisk kapital er omfattende.

GM foreslår også at Saab blir et selvstendig selskap fra og med januar 2010, men trolig finnes det ingen andre kjøpere enn den svenske staten.

Frykter pengesluk

Ifølge Hägglund risikerer Sverige å måtte fortsette å bruke store summer på selskapet for å holde det unna konkurs.

På spørsmål om hva som vil skje med Saab nå, sier han at det kan bare GM svare på.

Opposisjonen mener imidlertid at regjeringen nå må tre støttende til for å redde arbeidsplasser og sette en stopper for usikkerheten som råder blant de Saab-ansatte.

– Dette innebærer fortsatt usikkerhet for Saab og flere tusen ansatte i Trollhättan. Det legger et ekstra press på regjeringen, sier Tomas Eneroth, næringspolitisk talsmann for Socialdemokraterna.

Usikker ordfører

Ordfører i Trollhättan der Saabs fabrikk ligger, Gert-Inge Andersson, påpeker at GM lenge har vurdert å gjøre det svenske datterselskapet selvstendig for enklere å kunne selge det.

– Det finnes både positive og negative sider ved å gjøre Saab selvstendig. Det viktigste er uansett at Saab finner en måte å utvikle modellene sine på. Jeg er imidlertid usikker på om dette er veien å gå, sier Andersson.

– Sprer risikoen

Matts Carlsson, bilanalytiker hos Göteborg Management Institute, mener GM har kommet fram til en finurlig løsning.

– For GMs del innebærer dette en form for risikospredning. Det er likevel tvilsomt om alle leverandører vil være med på dette, sier Carlsson.

Han er imidlertid tilhenger av at Saab blir et uavhengig selskap neste år og tror det kan føre til flere arbeidsplasser i Trollhättan. (©NTB)