(Bilde: Peter Karlsson, Svarteld form & )
De mest synlige forandringene på Gripen demo i forhold til tidligere versjoner, er at hjulopphengene er trukket ut på vingene og at luftinntakene er noe utvidet. (Bilde: Peter Karlsson, Svarteld form & )
De mest synlige forandringene på Gripen demo i forhold til tidligere versjoner, er at hjulopphengene er trukket ut på vingene og at luftinntakene er noe utvidet. (Bilde: Peter Karlsson, Svarteld form & foto)
Jas-39 Gripen demo er nettopp en demonstrasjon på hvordan neste generasjons Gripen blir. Når demoflyet skal i lufta første gang har Saab ennå ikke avgjort. Flyet er opprinnelig en B-versjon som er oppgradert til D og nå altså til demo. (Bilde: Peter Karlsson, Svarteld form & foto)
Gripen demo ble rullet ut av hangaren i Linköping foran 700 internasjonale gjester onsdag formiddag. (Bilde: Peter Karlsson, Svarteld form & foto)

Saab klar for kamp

JAS-39 Gripens historie

Juni 1982: Riksdagen i Sverige gir sitt klarsignal til det nye svenske kampflyet.

April 1983: Den svenske staten bestiller 130 fly. Totalt har Sveriges forsvar kjøpt 104 Gripen.

Februar 1986: Den første fullskalamodellen vises for politikere, forsvarsledelse og presse.

Desember 1988: Saabs testpilot Stig Holmström gjennomfører Gripens jomfruflygning.

Februar 1989: Samme fly havarerer ved Saabs hovedkvarter i Linköping.

Mai 1990: Den andre prototypen gjennomfører sin første flygning.

August 1993: Under en flyoppvisning i Stockholm styrter et Gripen foran tusenvis av tilskuere. Piloten skyter seg ut og redder livet.

Juni 1995: Britiska BEA Systems og Saab danner selskapet Gripen International

April 1996: De første to-seters Gripen (B-versjon) leveres.

Juni 1996: Jas-39 Gripen introduseres offisielt som det svenske flyvåpenets nye fly med en seremoni på F7 i Såtenäs i Västergötland.

Desember 1999: Den første eksportkontrakten signeres. Sør-Afrika kjøper 28 Gripen.

Desember 2001: Ungarn tegner en tiårig leie/kjøpskontrakt med den svenske staten på 14 Gripen-fly.

September 2002: Saab levererer den første eksportversjonen, C-versjonen, av Gripen til det svenska forsvaret.

Juni 2004: Tsjekkia tegner en tiårig kontrakt med den svenske staten om å leie 14 nybygde Gripen mellom 2005 og 2015 – samme periode som Ungarn.

April 2007: Den svenske regjeringen bevilger utviklingsmidler til neste generasjons Gripen i revidert statsbudsjett.

April 2007: Norges forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen undertegner en intensjonsavtale som gir Norge innsyn i utviklingen av Gripen Next Generation.

September 2007: Den svenske regjeringen beslutter å satse 4,1 milliarder kroner på et «demonstratorprogram» for ny Gripen, samt å bygge om 31 Gripen A/B til Natotilpasset C/D-versjon.

September 2007: Den danske forsvarsministeren Sören Gade undertegner en lignende intensjonsavtale som Norge.

Januar 2008: Gripen passerer 100.000 flytimer totalt for samtliga leverte Gripenfly.

Februar 2008: Thailands flyvåpensjef Chalit Pukbhasuk undertegner en avtale om kjøp av seks Gripen C/D.

April 2008: Gripen demo rulles ut av hangaren hos Saab i Linköping.

Kilde: Ny Teknik

Foran forsvarstopper fra store deler av verden, deriblant forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen, presenterte Saab i dag sin demonstrasjonsmodell av neste generasjons JAS-39 Gripen.

Dette flyet gir en pekepinn på hvordan E/F-versjonen blir – kampflyet som Saab mandag legger inn anbud på å levere 48 av til det norske luftforsvaret i 2015.

3.500 nye deler

Saab har puttet inn 3.500 nye deler i Gripen demo som kort fortalt gir den større fart, rekkevidde og evne til å bære våpenlast enn dagens Gripen C/D-versjon.

En nyutviklet motor fra General Electric, F414G, gir Gripen demo 25 prosent større skyvkraft enn dagens modell som flyr med en Volvo Aero RM12 (fra 18.000 til minst 22.000 lbs).

Mer fuel

Et nytt understell fra britiske APPH frigjør plass til to ekstra våpenoppheng slik at demo-Gripen har ti i stedet for åtte. Det frigjør også plass til større innvendig drivstoffkapasitet samt at flyet kan bære større dropptanker.

Nyvinningene gjør at Gripen Demo øker drivstoffkapasiteten med 1.400 kilo – 40 prosent – og dermed rekkevidden i forhold til eksisterende modeller.

Innvendig

Inne i skroget og cockpiten finnes en rekke andre endringer som er mindre synlige, men kanskje like viktige.

Blant annet nytt kommunikasjonsutstyr og en nyutviklet og avansert AESA-radar i samarbeid med Thales Norge.

Les også:

Gripen demo kan dessuten skilte med et nytt varslingssystem for innkommende missiler (MAWS).

Det som ikke har fått plass i demoversjonen, men som kommer i NG, er oppgraderte aviatiske datasystemer.