SAMFERDSEL

Ruter: Det haster å bygge Fornebubanen og ny metrotunnel

Uten tiltak vil vi få 240 millioner nye bilreiser i Oslo i 2060.

 I 2060 må kollektivtransporten være dimensjonert for 600 millioner reiser, melder Ruter.
I 2060 må kollektivtransporten være dimensjonert for 600 millioner reiser, melder Ruter. Bilde: NTB scanpix/Håkon Jacobsen/montasje
13. aug. 2015 - 10:51

I 2060 må kollektivtransporten være dimensjonert for 600 millioner reiser.

– Det forutsetter helhetlig planlegging, sterk gjennomføringsevne og en finansieringspakke som sikrer at tilbudet er på plass før kapasiteten er sprengt, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter under Ruters presentasjon av strategidokumentet for 2016.

Se grafikk: Slik vil transportetatene utvikle trafikken i hovedstaden

Kritisk med ny tunnel

Dersom ingen nye tiltak iverksettes i Oslos kollektivtransport kan vi forvente 240 millioner nye bilreiser i 2060.

– Det må vi forhindre, og for å forhindre det må vi gjøre nødvendige investeringer i kollektivtrafikken nå, sier Jenssen.

Han legger til at Ruter i fremtiden ser vi for seg at metro og jernbane fortsatt frakter de store menneskemengdene inn til Oslo og gjennom byen, men også tar mer trafikk på tvers av byen.

– Trikkens rolle i bygatene og i egne traseer er styrket med nye effektive linjer, og bussen betjener enda flere forbindelser i regionen. Det er blitt lettere å gå og sykle på korte og mellomlange reiser, og sykkeltilbudet er integrert i kollektivtilbudet, sier han.

Jenssen er ikke i tvil om hvor man bør starte for å nå dette målet:

– De prosjektene det haster mest å realisere er Fornebubanen og ny metrotunnel gjennom Oslo, sier han.

Les også: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler

Samordning av prosjekter

Jenssen mener det er viktig å samordne store prosjekter, og foreslår derfor en samordning mellom ny metrotunnel, og nye jernbanetunneler i sentrum.

– Staten har en nøkkelrolle her. De må sikre at prosjekter med høy samfunnsøkomisk verdi prioriteres, og realiseres raskt for å redusere samfunnstap, sier han.

Ruter anbefaler derfor en samlet finansieringspakke.

Les også: Med disse på plass tør de færreste å råkjøre over Øresundsbroen

Mange investeringer

At det haster med både Fornebubanen og ny metrotunnel er samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby, helt enig i.

– Det er mange store, tunge investeringer som må gjøres på ganske kort tid, og dette er to av de mest kritiske å få på plass. Vi trenger kraftigere finansieringspakker enn vi har hatt frem til nå, som tar høyde for at det koster penger å drive prosjekter, ikke bare bygge de, sier hun.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Melby er glad den borgerlige regjeringen har sagt seg villig til å betale 50 prosent av Fornebubanen.

– Det er en veldig god start. For å få et godt tempo på disse prosjektene er det viktig at staten forplikter seg tidlig, sier hun.

Les også: Vegvesenet skroter IBMs bompengeløsning

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.