Irkut MC-21 ble avduket og vist fram for første gang onsdag 8. juni.

Irkut MC-21

Rullet ut Russlands nyeste flystolthet

Et passasjerfly i teknologisk ypperste klasse. Russisk sivil luftfarts store stolthet.

Det var blant ordene statsminister Dimitrij Medvedev brukte da han onsdag var med på utrullingsseremonien for Irkut MC-21.

Som A320/B737

Versjonen som ble vist fram for første gang, er MC-21-300 med plass til 181 passasjerer (én klasse med 32 tommer «pitch»).

Dette er er altså et passasjerfly i samme klasse som Airbus A320 og Boeing B737-800.

Medvedev sa at det er «en viss interesse» for flyet, men innrømte samtidig at det gjenstår mye jobb for at MC-21 skal spille noen rolle i det globale markedet.

Foreløpig har selskapet bestilling på 175 fly, i all hovedsak fra russiske operatører.

Cockpiten i MC-21 har blant annet aktiv sidestikke.
Cockpiten i MC-21 har blant annet aktiv sidestikke.

Og for å fortsette sammenligningen med de to gigantene: 175 fly tilsvarer kun omtrent to måneders produksjon til sammen av B737- og A320-serien for Boeing og Airbus.

Forsinkelser

Irkut MC-21 ble avduket og vist fram for første gang onsdag 8. juni.
Irkut MC-21 ble avduket og vist fram for første gang onsdag 8. juni.

De første flyene utstyres med Pratt & Whitneys girede turboviftemotorer, PW1400G, med 138 kN skyvkraft.

GKN Aerospace Norway på Kongsberg er eneleverandør på akslinger og «turbine exhaust case» (TEC) på disse motorene.

Irkut MC-21-300

Lengde: 42,3 m

Vingespenn: 35,6 m

Høyde: 11,5 m

Innvendig kabinbredde: 3,81 m

Maks seter: 211 (29-28'' pitch)

Maksikal avgangsvekt: 79 250 kg

Maks nyttelast: 22 600 kg

Maks fuel: 20 400 kg

Maks rekkevidde: 6 000 km

Cargovolum: 49 m3

Det er russiske motorer på vei også: Aviadvigatel PD-14.

Forsinkelser er ikke helt uvanlig i denne bransjen. Etter den opprinnelige planen skulle flyet vært i lufta for to år siden og leveransene skulle startet omtrent på denne tida.

Så sent som i fjor høst annonserte Irkut at det første testflyet skulle fly første gang i midten av 2016. Nå er jomfruferden utsatt til 2017.

Innvendig kabinbredde er faktisk større enn i A320.
Innvendig kabinbredde er faktisk større enn i A320.

Dersom test- og sertifiseringsprogrammet følger timeplanen uten flere forsinkelser, kan lanseringskunden Aeroflot ta levering av sitt første fly mot slutten av 2018.

Bygger Sukhoi-jagerfly 

Irkut har produsert fly i 82 år.
Irkut har produsert fly i 82 år.

Irkut Corporation er et av datterselskapene til det statseide selskapet United Aircraft Corporation (UAC) og ble i juli 2007 valgt til å lede MC-21-programmet.

Irkut har også vært underleverandør til Airbus A320-familien siden 2004.

Materialbruken i MC-21.
Materialbruken i MC-21.

Fabrikken i Irkutsk, en av de største byene i Sibir, har produsert fly siden 1934. I dag produserer de kampflyene Su-30MK og Su-30SM og treningsflyene Yak-130 og Yak-152 ved siden av den nye sivile produksjonslinja.

Den er dimensjonert for å kunne ferdigstille 70 MC-21 i året.

En 8,5 meter kortere 200-versjon med plass til 165 passasjerer og noe større rekkevidde er også planlagt.

Karbonfiber-vingene og skrogdelene produseres av andre UAC-selskaper: Aviastar-SP og det nye selskapet AeroKompozit.

Flyet består av cirka 30 prosent komposittmaterialer, ifølge Irkut.

Kommentarer (32)

Kommentarer (32)