Uavhengig: DDC-kranene har lang rekkevidde og kan dermed slippe å vente på krankapasitet på land. Brasil-skipene skal ha en kran på hver side av dekk. (Bilde: Rolls-Royce)
Pris: Modell av Far Solitaire under utdelingen av Årets skip på SMM i 2012. Kranen sees på styrbord reling. (Bilde: Tore Stensvold)

DUAL DRAGLINK CRANES

Rolls-Royce leverer 18 kraner til Brasil

Ny type kran til ni offshorefartøy.

Hvert skip får to «dual draglink cranes», en prisbelønnet krantype med to stag som gjør det mulig å ha tyngre laster på utstrakt arm.

Årets skip

Kranene skal monters på hver side av skipets lastedekk. Hittil er tilsvarende kran montert på Farstads forsyningsskip Far Solitaire, som ble kåret til Årets skip i 2012. Rolls-Royce designet skipet.

De ni skipene som nå skal utstyres med DDC-kraner, er designet av Guido Perla. Skipene bygges i Brasil ved Detroit Brasil Ltda i Itajaì.

De går inn i en åtteårig kontrakt med det statlige brasilianske oljeselskapet Petrobras og skal opereres av Brazilian Starnav Serviços Marìtimos Ltda, et datterselskap av Detroit Chile SA.

Les også: Her kollapser offshorekranen i vannet med lasten på slep

To stag

Krantypen med to stag er utviklet for sikrere og raskere håndtering av last ved kai, på dekk når fartøyet er i sjøen, og under lasting og lossing ved plattformene.

De to kranarmene kan sammenliknes med armene på de kjente Luxo-lampene.

Kranene er bevegelige i dekkets fulle lengde, skriver Rolls-Royce i en pressemelding. Selskapet fikk kranene inn i porteføljen etter at Odim ble kjøpt opp.

Les også: Her kneler Goliat

Pris: Far Solitaire ble levert i 2012 og er det første som fikk DDC-kran montert på relingen.
InnovativtPris: Far Solitaire ble levert i 2012 og er det første som fikk DDC-kran montert på relingen. Rolls-Royce

Innovativt

– Vi setter stor pris på at Detroit Chile SA velger denne innovative kranløsningen, sier Runar Hjelle, salgssjef for offshore dekksmaskineri i Rolls-Royce.

 – Ved å ha to kraner på hvert fartøy får de ikke bare høy effektivitet, de får også en kapasitet som gjør fartøyene uavhengige av kraner på kaier og plattformer.

DDC-kraner monteres også på fem skip som foreløpig ikke er levert.

Det ene er en PSV under bygging ved Keppel Singmarine Brazil SA samt fire PSV-er som også er under bygging ved Detroit Brasil Ltda. i Brazil.

Les også:

Ulstein med X-Bow i begge ender

Disse tre kjemper om å bli «årets skip»

Rolls-Royce med nytt offshoredesign for canadisk rederi